Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dilbilim Akımları ve Yeni Yaklaşımlar | ADE 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURHAN ULUÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | F.de Saussure ile birlikte, bu yüzyılın sonunda dilbilim alanında yeni akımlarla birlikte, dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilim akımlarının yeniden yorumlanmasına ihtiyaç vardır. |
Dersin İçeriği | F.de Saussure ile birlikte, bu yüzyılın sonunda dilbilimi alanında yeni, akımlarla birlikte, dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilimi akımlarının yeniden yorumlanmasına ihtiyaç vardır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni dil akımlarının oluşumu hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Modern dilbiliminin, günümüz dile katkısını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Modern dilbilimin Türkce’nin gelişimine katkısını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Modern dilbilimi teorilerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Modern dilbiliminin dillerin gelişimine yaptığı katkıyı tartışır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
6 | Modern dilbilimini tarihsel süreç içerisindeki gelişimini tartışır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Önemi, İçeriği ve Kapsamı | |
2 | F. de Saussure den önceki Dil Bilimi akımları | |
3 | F.de Saussure | |
4 | Yapısalcı Dilbilimi | |
5 | Dilbilim Akımlarının Doğuşu | |
6 | İçeriksel Dilbilim | |
7 | İşlevsel Dilbilim | |
8 | Bağımsal Dilbilim | |
9 | ARASINAV | |
10 | Biçimsel ve İşlevsel Dilbilim | |
11 | Chomsky ve Harris’in Dilbilim Teorileri | |
12 | Fries’in Dilbilim Teorileri | |
13 | Anlam Bilimsel Teoriler | |
14 | Yapı ve Anlam arasındaki ilişki |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] F. de Saussure (2001); Grundfragen der Allgemeinen Sprachwissenschaft, Gruyter Verlag. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. | X | |||||
4 | Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. | X | |||||
5 | Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeni dil akımlarının oluşumu hakkında bilgi edinir. | ||||||||||
2 | Modern dilbiliminin, günümüz dile katkısını tartışır. | ||||||||||
3 | Modern dilbilimin Türkce’nin gelişimine katkısını açıklar. | ||||||||||
4 | Modern dilbilimi teorilerini kavrar. | ||||||||||
5 | Modern dilbiliminin dillerin gelişimine yaptığı katkıyı tartışır. | ||||||||||
6 | Modern dilbilimini tarihsel süreç içerisindeki gelişimini tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |