Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Destekli İstatistik | KAL 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM TOPAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. BAYRAM TOPAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşletmelerde her gün çok sayıda veri bilgisayar ortamlarında toplanmaktadır. Bu verilerin istatistik teknikler kullanılarak analiz edilmesi ve veriden bilgiye dönüştürülmesi ile faydalı sonuçlara ulaşmak mümkün olacaktır. Dersin amacı veride mevcut fakat gizli kalmış olan bu faydalı bilgileri elde etmek için gerekli olan istatistik teknikleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Betimsel istatistikler, Grafiksel gösterimler, İstatistik karar verme hipotez testleri, Ki kare analizleri, Varyans analizi, Regresyon analizi, çoklu regresyon ve korelasyon, Kümeleme analizi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlar, özetler ve görsel olarak açıklar | Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, | |
2 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenlere ait olasılık dağılımlarını ayırt eder ve söz konusu değişkenler için olasılık hesaplar. | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | Araştırmaya uygun örnekleme yöntemlerini bilir | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
4 | Örneklem istatistiklerinden yararlanarak ana kütle parametrelerini tahmin eder | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Örneklem istatistiklerinden yararlanarak ana kütle parametreleri hakkında karar verir | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veri analizi ile ilgili, temel kavramlar, veri toplama ve veri ölçüm yöntemleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
2 | Verilerilerin temizlenmesi, sınıflanması düzenlenmesi ve analize hazırlanması | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
3 | Verilerin frekans dağılımı ve çapraz tablolara dönüştürülmesi, grafiklerle gösterilmesi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
4 | Merkezi eğilim ölçüleri, sapma ölçüleri asimetri ve basıklık ölçüleri ile betimlenmesi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
5 | Parametrik hipotez testleri ve güven aralıklarının oluşturulması | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
6 | Parametrik olmayan testler | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
7 | Değişkenler arası ilişkiler: korelasyon, determinasyon, kısmi korelasyon ve sıra korelasyonu | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
8 | Regresyon analizi, en küçük kareler yöntemi, basit doğrusal, eğrisel regresyon analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
9 | Çoklu regresyona analizi, regresyon modelinin ve parametrelerin testi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
10 | Ki kare dağılımı ve çapraz tablolarda bağımsızlık testleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
11 | F dağılımı, Varyans anaizi, tek ve çok yönlü varyans analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
12 | Çok değişkenli istatistik teknikler: Diskriminant analizi, faktör analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
13 | Kümeleme analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
14 | Veri analizi için SPSS ve Minitab kullanımı | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Statistical Methods- For Business and Economics; 4th edi., Donald L. Harnett; Ashok K. Soni; Addison-Wesley Pub. Comp., 1991. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlar, özetler ve görsel olarak açıklar | ||||||
2 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenlere ait olasılık dağılımlarını ayırt eder ve söz konusu değişkenler için olasılık hesaplar. | ||||||
3 | Araştırmaya uygun örnekleme yöntemlerini bilir | ||||||
4 | Örneklem istatistiklerinden yararlanarak ana kütle parametrelerini tahmin eder | ||||||
5 | Örneklem istatistiklerinden yararlanarak ana kütle parametreleri hakkında karar verir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
1. Ara Sınav | 65 |
Toplam | 100 |
1. Final | 55 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |