Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Yönetim Sistemleri ve Çevre Boyutu | KAL 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda büyük önem kazanan kalite yönetim sistemleri ile çevre arasındaki en önemli köprü olan ISO 14001 temelinde Entegre Yönetim Sistemleri konusunu da ele alarak çevre bilinci anlatmak ve ISO 14001 yönetim sistemi ve işleyişi hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | : Endüstrilerde çevre yönetim sistemi oluşturulmasında Yasa, Yönetmelikler ve standartların önemi, Atık kontrolünde etkili yasa ve yönetmelikler, ISO 14001 ön hazırlık çalışma yöntemleri ve çevresel katkısı, Farklı Endüstriler ve Atık Karakterizasyonları, Atık Azaltma Yöntemleri, Proses Kontrolü Yeniden kullanım ve atık azaltmaya etkileri, Geri Kazanım yöntemleri, Çevre Yönetim Sistemlerinin Uygulanışı, çevre kirliliğini kaynağında önlemek, atık miktarlarını kontrol altında tutmak ve iyileştirmek veya atığın oluşmasını, emisyonunu veya boşaltılmasını önlemek, azaltmak veya kontrol etmek, doğal kaynakları koruyarak verimli kullanmak, uygulanabilir teknolojileri seçerek tesis ve proses tasarımında çevresel etkilerini dikkate almak başta olmak üzere çevreyi olumsuz yönde önemli derecede etkileyecek kirlilikleri önleyebilmek konularını içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre ve kalite tanımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Atık yönetimi ve kaynak yönetimi araştırır ve oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
3 | Çevre yönetim sistemi oluşturma becerisine sahip olur, örnekleme üzerinden çalışma geliştirir. | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
4 | Elde ettiği bilgi birikimini yansıtacağı ödev hazırlar ve sunar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre Bilinci,önemli parametreler | |
2 | Kalite tanımı ve Çevre ile entegrasyonu | |
3 | Türk çevre mevzuatı ve yönetim sistemleriyle bağlantısı | |
4 | Çevre Yönetim sistemi temel kavramlar | |
5 | ÇYS politikası ve sisteme yansıması | |
6 | Atık ve kaynak yönetimi | |
7 | Atık değerlendirme yöntemleri ve atık planlama | |
8 | ÇYS içinde planlama aşaması | |
9 | ÇYS içinde uygulama,farkındallık,eğitim ve dökümantasyon | |
10 | Ölçme ve izleme,izlenebilirlik, Laboratuar çalışmaları | |
11 | İç tetkik ,planlama ve yönetimi | |
12 | Risk değerlendirilmesi | |
13 | Yönetimin gözden geçirilmesi,sistem yönetimi | |
14 | Entegrasyonun yararları ve örnek uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Temel Kaynaklar (yayın tarihine göre sıralayınız.) 1- TS EN ISO 14001:2004 Çevre Yönetim Sistemi Temel Eğitim Kitabı 2- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitim Kitabı 3- ISO 18001 İş sağlığı ve Güvenliği (OHSAS) Temel Eğitim Kitabı 4- Türk Standartları Enstitüsüne ait çeşitli dokümanlar 5-Paul T. Williams Waste Treatment and Disposal , Wiley, 2005 6- ISO Yayınları Sanayide Atık Yönetimi İstanbul, 1998 7- Katı Atıkların yönetimi Prof. Dr. Mehmet Borat İstanbul Üniversitesi 8-. Solid waste landfill engineering and design,E.A.Macbean, F.A. Rovers 1995 9-. Waste Treatment and Disposal Paul T. Williams, Wiley 2005 10- Türk Çevre Mevzuatı 11-Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü Kitabı Prof. Dr. Mehmet KARPUZCU |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevre ve kalite tanımı yapar. | ||||||
2 | Atık yönetimi ve kaynak yönetimi araştırır ve oluşturur. | ||||||
3 | Çevre yönetim sistemi oluşturma becerisine sahip olur, örnekleme üzerinden çalışma geliştirir. | ||||||
4 | Elde ettiği bilgi birikimini yansıtacağı ödev hazırlar ve sunar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
2. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 25 | 50 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |