Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistiksel Proses Kontrol | KAL 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Proseslerin kontrol altında olup olmadığını ölçmeye yarar. Ürün veya hizmetin tanımlanmış özelliklerde üretilip üretilmediğini izleme imkanı verir. Hatalı ürün meydana gelmeden prosese müdahale imkanı verir. İstatistiksel proses kontrol yöntemleri ile Toplam kalitenin temel felsefesi olan sıfır hataya ulaşmak mümkün olacaktır. |
Dersin İçeriği | Değişkenlik tanımı. İstatistiksel proses kontrol (İPK) tanımı. Kontrol diyagramı tanımı. Değişkenler ve nitelikler için kontrol diyagramı. Proses yeterlilik analizi, Kabul örneklemesi. Örnekleme planı çeşitleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
5 | Normal dağılım konusunu bilir ve ilgili hesaplamaları yapabilir | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir, kontrol sınırlarını hesaplayabilir | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
7 | Hipotez testi yapar, testin gücünü hesaplar, karar verir | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
8 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
9 | Kontrol diyagramlarını hazırlar ve uygular | Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite yönetimi ve genel tanımlar | |
2 | Basit 7 araç | |
3 | Normal dağılım | |
4 | İstatistiksel proses kontrol ve kontrol diyagramları | |
5 | Niceliksel kontrol diyagramları | |
6 | Niceliksel kontrol diyagramları | |
7 | Niceliksel kontrol diyagramları | |
8 | Niteliksel kontrol diyagramları | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Niteliksel kontrol diyagramları | |
11 | Niteliksel kontrol diyagramları | |
12 | Kabul örneklemesi | |
13 | Kabul Örneklemesi | |
14 | Kabul Örneklemesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Statistical Quality Control, Eugene L. Grant, Richard S. Leavenworth, Mc Graw-Hill Inc. 6th ed. 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | ||||||
2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | ||||||
3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | ||||||
4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | ||||||
5 | Normal dağılım konusunu bilir ve ilgili hesaplamaları yapabilir | ||||||
6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir, kontrol sınırlarını hesaplayabilir | ||||||
7 | Hipotez testi yapar, testin gücünü hesaplar, karar verir | ||||||
8 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | ||||||
9 | Kontrol diyagramlarını hazırlar ve uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |