Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Altı Sigma | KAL 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Altı sigma yaklaşımı milyonda 3.4 hata ile çalışmayı sağlayan kusursuzluk yaklaşımı olarak son 20 yıldır işletmelerin bir yönetim stratejisi, felsefesi olmuştur. Bu derste altı sigma yaklaşımı ayrıntılı olarak uygulama örnekleri ile anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği | Değişkenlik tanımı, normal dağılım ve parametreleri, sigma tanımı, Motorola’nın yaklaşımı, altı sigma organizasyonu, altı sigma uygulama adımları (TÖAİK)., tasarımda altı sigma, hizmette altı sigma uygulama, toplam kalite yönetimi ve altı sigma, yalın altı sigma |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Normal dağılım ve hata ilişkisini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İyileştirme faaliyetlerinde uygun proje seçiminin önemini bilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | TÖAİK’ün beş adımını açıklar: tanımla, ölç, analiz et, iyileştir ve kontrol et | Tartışma, Anlatım, | |
4 | İstatistiksel ve istatistiksel olmayan yöntem ve araçların TÖAİK adımlarında ne zaman ve nasıl kullanıldığını bilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Tasarımda altı sigmayı bilir | Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Yalın altı sigma bilir | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
7 | Hizmette altı sigma | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve nedenleri | Ders notu |
2 | Normal dağılım ve parametreleri (Varyans ve ortalama) | Ders notu |
3 | Sigma ve milyonda hata sayısı; Altı sigma yaklaşımı | Ders notu |
4 | Altı sigma organizasyonu: uzman kara, kara, yeşil kuşak | Ders notu |
5 | Altı sigma uygulama adımları; tanımlama | Ders notu |
6 | Altı sigma uygulama adımları: ölçme | Ders notu |
7 | Altı sigma uygulama adımları: analiz | Ders notu |
8 | Altı sigma uygulama adımları: iyileştirme | Ders notu |
9 | Altı sigma uygulama adımları: kontrol | Ders notu |
10 | Tasarımda altı sigma | Ders notu |
11 | Yalın altı sigma | Ders notu |
12 | Altı sigma ve toplam kalite yönetimi | Ders notu |
13 | Hizmet sektöründe Altı Sigma yaklaşımı | Ders notu |
14 | Uygulama örnekleri | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Altı sigma Yolu, Peter S. Pande, Robert P. Nevman, Roland R. Türkçe çeviri Nafiz Güder-Güneş Tokcan, Klan, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Normal dağılım ve hata ilişkisini kurar | ||||||
2 | İyileştirme faaliyetlerinde uygun proje seçiminin önemini bilir | ||||||
3 | TÖAİK’ün beş adımını açıklar: tanımla, ölç, analiz et, iyileştir ve kontrol et | ||||||
4 | İstatistiksel ve istatistiksel olmayan yöntem ve araçların TÖAİK adımlarında ne zaman ve nasıl kullanıldığını bilir | ||||||
5 | Tasarımda altı sigmayı bilir | ||||||
6 | Yalın altı sigma bilir | ||||||
7 | Hizmette altı sigma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |