Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Biyoçeşitliliği BIY 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul ders yoktur. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders yoktur. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ UZUN,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye´nin biyostratejik önemini kavrama ve bu bağlamda koruma ve kontrol etme becerisi geliştirme.

Dersin İçeriği

Genetik kaynaklar, bitki ve hayvan grupları, omurgasız hayvanlar, tatlısu faunası, kurbağalar, sürüngenler, kuşlar ve memelilerdeki mevcut durum; yapılan araştırmalar, karşılaşılan güçlükler ve teklifler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyoçeşitliliğin tanımını yapabilmek Anlatım, Performans Değerlendirme,
2 Gen, tür, ekosistem ve ekolojik işlevlerdeki çeşitliliği kavramak Anlatım, Problem Çözme,
3 Türkiye´nin faunistik çeşitliliğini öğrenmek Anlatım, Proje,
4 Türkiye´nin floristik çeşitliliğini öğrenmek Anlatım, Bireysel Çalışma,
5 Türkiye biyoçeşitliliği öğrenmek Anlatım, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gen Çeşitliliği Öğrencilerin genetik çeşitlilik kavramı, alel, gen havuzu ve populasyon genetiği ile ilgili temel biyoloji bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca canlı türleri arasındaki genetik varyasyonun ekosistem sağlığı ve evrimsel süreçler açısından önemine dair kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır.
2 Tür Çeşitliliği Öğrencilerin tür kavramı, türleşme mekanizmaları ve sınıflandırma sistemleri hakkında temel biyoloji bilgilerini tekrar etmeleri önerilir. Ayrıca biyolojik çeşitlilik içinde tür çeşitliliğinin yeri ve önemi ile ilgili güncel bilimsel makalelerden örnekler incelenebilir.
3 Ekosistem ve Ekolojik İşlevlerdeki Çeşitlilik Öğrencilerin ekosistem bileşenleri (biyotik ve abiyotik), enerji akışı, madde döngüleri ve trofik düzeyler gibi temel ekoloji kavramlarını gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca farklı ekosistem türleri ile ekolojik işlevlerin (örneğin, tozlaşma, ayrıştırma, besin zinciri dinamikleri) biyoçeşitlilik ile ilişkisini inceleyen güncel kaynaklar okunabilir.
4 Biyoçeşitliliğin Ekosistem İşlevleri Üzerindeki Yaraları ve Önemi Öğrencilerin ekosistem işlevleri (örneğin, besin döngüsü, enerji akışı, toprak oluşumu, su döngüsü) ile biyoçeşitlilik arasındaki ilişkiye dair temel ekoloji bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca biyoçeşitliliğin bu işlevlerin sürdürülmesindeki rolünü açıklayan bilimsel makalelerin incelenmesi faydalı olacaktır.
5 Biyoçeşitliliğin Ekonomik Yararları ve Önemi Öğrencilerin doğal kaynakların ekonomik değeri, ekosistem hizmetleri (örneğin, su arıtımı, tozlaşma, gıda ve ilaç kaynağı olarak türler) ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarını gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca biyoçeşitliliğin tarım, ormancılık, balıkçılık ve eko-turizm gibi sektörlerdeki ekonomik etkilerine dair örnek olayların incelenmesi faydalı olacaktır.
6 Türkiye Biyoçeşitliliğinin Oluşum Süreci ve Sebepleri Öğrencilerin Türkiye’nin jeolojik geçmişi, iklimsel çeşitliliği, topoğrafik yapısı ve biyocoğrafik bölgeleri hakkında genel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Anadolu’nun biyolojik çeşitlilik açısından neden bir “sıcak nokta” (biodiversity hotspot) olarak kabul edildiğini açıklayan kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır.
7 Omurgasız Hayvanlar Öğrencilerin hayvanlar aleminin sınıflandırılması, omurgasız hayvanların genel özellikleri ve temel vücut planları hakkında temel biyoloji bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca süngerler, solucanlar, eklem bacaklılar ve yumuşakçalar gibi omurgasız grupların yaşamsal işlevleri ve ekosistemdeki rolleri ile ilgili kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır.
8 Türkiye Herpetofaunası Öğrencilerin amfibiler (iki yaşamlılar) ve sürüngenlerin genel morfolojik ve fizyolojik özelliklerini, habitat gereksinimlerini ve yaşam döngülerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye'nin farklı iklim ve ekosistem tiplerinin herpetofauna üzerindeki etkilerini ve endemik türleri içeren temel kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır.
9 Ara Sınav
10 Türkiye Ornitofaunası Öğrencilerin kuşların genel biyolojik özellikleri, sınıflandırılması ve temel davranış biçimleri hakkında temel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye'nin farklı ekolojik bölgelerinde yaşayan kuş türleri, göç yolları ve kuş çeşitliliği bakımından önem taşıyan sulak alanlar hakkında kaynak taraması yapmaları faydalı olacaktır.
11 Türkiye Memelileri Öğrencilerin memelilerin temel morfolojik ve fizyolojik özellikleri, Türkiye’de yaşayan başlıca memeli türleri ve habitat tercihleri hakkında genel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye’nin farklı biyocoğrafik bölgelerinde memeli faunasının çeşitliliği ve koruma durumları ile ilgili bilimsel kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır.
12 Tohumsuz Bitkiler Öğrencilerin tohumsuz bitkilerin (bryophyta, pteridophyta gibi) temel morfolojik özellikleri, yaşam döngüleri ve ekolojik rolleri hakkında temel botanik bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca bu bitki gruplarının çevre koşullarına adaptasyonları ve ekosistemlerdeki önemine dair kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır.
13 Tohumlu Bitkiler Öğrencilerin tohumlu bitkilerin (gymnospermler ve angiospermler) temel yapısal özellikleri, yaşam döngüleri ve sınıflandırılması hakkında temel botanik bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca tohumlu bitkilerin ekosistemlerdeki rolü ve ekonomik önemi ile ilgili kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır.
14 Korumaya Dönük Çalışmalar Öğrencilerin koruma biyolojisi temel kavramları, koruma stratejileri ve biyolojik çeşitliliğin korunmasında uygulanan yöntemler hakkında genel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye ve dünya genelinde yapılan korumaya dönük saha çalışmaları ve projeleri ile ilgili güncel literatürlerin incelenmesi faydalı olacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

Anonim. Türkiyenin Biyolojik Zenginlikleri, Türkiye Çevre Vakfı Yayını, 2005.

Ders Kaynakları

Anonim. Biyoçeşitlilik ve Çevre Koruma Rehberi, Türkiye Tabiatını Koruma Derneği Yayını, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Biyoçeşitliliğin tanımını yapabilmek 5 4 2 5 5 4
2 Gen, tür, ekosistem ve ekolojik işlevlerdeki çeşitliliği kavramak 5 5 4 4 3 5
3 Türkiye´nin faunistik çeşitliliğini öğrenmek 5 4 5 5 5 5
4 Türkiye´nin floristik çeşitliliğini öğrenmek 5 5 5 5 5 5
5 Türkiye biyoçeşitliliği öğrenmek 5 4 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
dersAKTSKredisi 6