1 |
Gen Çeşitliliği |
Öğrencilerin genetik çeşitlilik kavramı, alel, gen havuzu ve populasyon genetiği ile ilgili temel biyoloji bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca canlı türleri arasındaki genetik varyasyonun ekosistem sağlığı ve evrimsel süreçler açısından önemine dair kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
2 |
Tür Çeşitliliği |
Öğrencilerin tür kavramı, türleşme mekanizmaları ve sınıflandırma sistemleri hakkında temel biyoloji bilgilerini tekrar etmeleri önerilir. Ayrıca biyolojik çeşitlilik içinde tür çeşitliliğinin yeri ve önemi ile ilgili güncel bilimsel makalelerden örnekler incelenebilir. |
3 |
Ekosistem ve Ekolojik İşlevlerdeki Çeşitlilik |
Öğrencilerin ekosistem bileşenleri (biyotik ve abiyotik), enerji akışı, madde döngüleri ve trofik düzeyler gibi temel ekoloji kavramlarını gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca farklı ekosistem türleri ile ekolojik işlevlerin (örneğin, tozlaşma, ayrıştırma, besin zinciri dinamikleri) biyoçeşitlilik ile ilişkisini inceleyen güncel kaynaklar okunabilir. |
4 |
Biyoçeşitliliğin Ekosistem İşlevleri Üzerindeki Yaraları ve Önemi |
Öğrencilerin ekosistem işlevleri (örneğin, besin döngüsü, enerji akışı, toprak oluşumu, su döngüsü) ile biyoçeşitlilik arasındaki ilişkiye dair temel ekoloji bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca biyoçeşitliliğin bu işlevlerin sürdürülmesindeki rolünü açıklayan bilimsel makalelerin incelenmesi faydalı olacaktır. |
5 |
Biyoçeşitliliğin Ekonomik Yararları ve Önemi |
Öğrencilerin doğal kaynakların ekonomik değeri, ekosistem hizmetleri (örneğin, su arıtımı, tozlaşma, gıda ve ilaç kaynağı olarak türler) ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarını gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca biyoçeşitliliğin tarım, ormancılık, balıkçılık ve eko-turizm gibi sektörlerdeki ekonomik etkilerine dair örnek olayların incelenmesi faydalı olacaktır. |
6 |
Türkiye Biyoçeşitliliğinin Oluşum Süreci ve Sebepleri |
Öğrencilerin Türkiye’nin jeolojik geçmişi, iklimsel çeşitliliği, topoğrafik yapısı ve biyocoğrafik bölgeleri hakkında genel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Anadolu’nun biyolojik çeşitlilik açısından neden bir “sıcak nokta” (biodiversity hotspot) olarak kabul edildiğini açıklayan kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır. |
7 |
Omurgasız Hayvanlar |
Öğrencilerin hayvanlar aleminin sınıflandırılması, omurgasız hayvanların genel özellikleri ve temel vücut planları hakkında temel biyoloji bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca süngerler, solucanlar, eklem bacaklılar ve yumuşakçalar gibi omurgasız grupların yaşamsal işlevleri ve ekosistemdeki rolleri ile ilgili kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır. |
8 |
Türkiye Herpetofaunası |
Öğrencilerin amfibiler (iki yaşamlılar) ve sürüngenlerin genel morfolojik ve fizyolojik özelliklerini, habitat gereksinimlerini ve yaşam döngülerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye'nin farklı iklim ve ekosistem tiplerinin herpetofauna üzerindeki etkilerini ve endemik türleri içeren temel kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır. |
9 |
Ara Sınav |
|
10 |
Türkiye Ornitofaunası |
Öğrencilerin kuşların genel biyolojik özellikleri, sınıflandırılması ve temel davranış biçimleri hakkında temel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye'nin farklı ekolojik bölgelerinde yaşayan kuş türleri, göç yolları ve kuş çeşitliliği bakımından önem taşıyan sulak alanlar hakkında kaynak taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
11 |
Türkiye Memelileri |
Öğrencilerin memelilerin temel morfolojik ve fizyolojik özellikleri, Türkiye’de yaşayan başlıca memeli türleri ve habitat tercihleri hakkında genel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye’nin farklı biyocoğrafik bölgelerinde memeli faunasının çeşitliliği ve koruma durumları ile ilgili bilimsel kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
12 |
Tohumsuz Bitkiler |
Öğrencilerin tohumsuz bitkilerin (bryophyta, pteridophyta gibi) temel morfolojik özellikleri, yaşam döngüleri ve ekolojik rolleri hakkında temel botanik bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca bu bitki gruplarının çevre koşullarına adaptasyonları ve ekosistemlerdeki önemine dair kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
13 |
Tohumlu Bitkiler |
Öğrencilerin tohumlu bitkilerin (gymnospermler ve angiospermler) temel yapısal özellikleri, yaşam döngüleri ve sınıflandırılması hakkında temel botanik bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca tohumlu bitkilerin ekosistemlerdeki rolü ve ekonomik önemi ile ilgili kaynakların incelenmesi faydalı olacaktır. |
14 |
Korumaya Dönük Çalışmalar |
Öğrencilerin koruma biyolojisi temel kavramları, koruma stratejileri ve biyolojik çeşitliliğin korunmasında uygulanan yöntemler hakkında genel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca Türkiye ve dünya genelinde yapılan korumaya dönük saha çalışmaları ve projeleri ile ilgili güncel literatürlerin incelenmesi faydalı olacaktır. |