Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslamı Psıkolojıye Yaklaşımlar | FDP 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, İslami Psikolojisi dersinin kavram ve problemlerini, araştırma yapacak alanlarını tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste; başlangıcından günümüze İslamiyetin insana bakışı, bir bilim olarak gelişimi, araştırmalarda inanan insanın psikolojik özellikleri işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslami Psikolojiye Yaklaşım dersinin konusu, gayesi ve meselelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bu dersin temel kaynaklarını ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Dersin araştırma alanlarını tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İslami psikolojideki çalışma alanlarının diğer dini bilimlerle ilişkilerini ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İslam dünyasındaki dini yaşayışı tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İslam dünyasında gençlik ve din ilişkilerini sentezler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | İslami kaynaklarda şahsiyet ve din konusunu değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihi gelişim içinde islami psikolojiye bakış | |
2 | İslam dünyası ve din psikolojisi | |
3 | İslami psikoloji ve diğer disiplinlerle ilişkisi | |
4 | İslam dünyasında nefs ve ruh ilişkisi | |
5 | Fenomenoloji ve din psikolojisi | |
6 | İslami kaynaklarda dini duygu ve düşünce | |
7 | İslam dünyasında dini fiiller ve dini yaşayış | |
8 | Ara sınav | |
9 | Islam dünyasında dini tutum ve davranışlar | |
10 | Tasavvuf psikolojisi | |
11 | Islam dünyasında gençlik ve din | |
12 | Haris el-Muhasibi, Farabi ve din psikolojisi | |
13 | Gazali, İbn Sina ve din psikolojisi | |
14 | Islami kaynaklarda şahsiyet ve din |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Aydın, H.(1976), Muhasibinin Tasavvuf Felsefesi, Ankara. |
Ders Kaynakları | [2] Leuba, J.H.(1925), The Psychology of Religious Mysticism [3] Altıntaş, H.(1985), İbn Sina Metafiziği, A.Ü. İlahiyat Fak.Yayınları, Ankara. [4] El-Cevziyye, İbn Kayyim(1993), Kitabur-Ruh, İz Yayıncılık, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslami Psikolojiye Yaklaşım dersinin konusu, gayesi ve meselelerini kavrar | |||||||||
2 | Bu dersin temel kaynaklarını ayırt eder | |||||||||
3 | Dersin araştırma alanlarını tasvir eder | |||||||||
4 | İslami psikolojideki çalışma alanlarının diğer dini bilimlerle ilişkilerini ifade eder | |||||||||
5 | İslam dünyasındaki dini yaşayışı tasvir eder | |||||||||
6 | İslam dünyasında gençlik ve din ilişkilerini sentezler | |||||||||
7 | İslami kaynaklarda şahsiyet ve din konusunu değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |