Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı İstanbul’Unun Ekonomik ve Sosyal Tarihi | TAR 637 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste Osmanlı İstanbul’unun ekonomik ve sosyal tarihinin, konu ile ilgili ana kaynakların yanı sıra ikincil kaynakların eleştirel bir okuması yapılarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında İstanbul'un Osmanlı hakimiyetinde geçirdiği ekonomik ve sosyal dönüşüm ele alınmaktadır. Şehir siyaseti, nüfus yapısı, göç, gündelik yaşam, üretim ve tüketim, lonca ve zanaatkarlar, suç ve şiddet, sosyalleşme ve eğlence mekanları, boş zaman aktiviteleri, ölüm, kıtlık ve felaketler gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstanbul'un Osmanlı hakimiyetine geçişi ve başkent olarak ortaya çıkışını kavrar | ||
2 | Osmanlı İstanbul'unun ekonomik ve sosyal hayatına dair kaynakları tanır | ||
3 | Osmanlı İstanbul'unun sosyal hayatı ve sosyal hayatın değişik aşamalarını kavrar | ||
4 | Osmanlı İstanbul'undaki ekonomik hayatını kavrar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve çerçevesinin çizilmesi | |
2 | Osmanlı başkenti İstanbul | |
3 | Sosyal hayat | |
4 | Aile hayatı | |
5 | Nüfus grupları | |
6 | Göç ve değişim | |
7 | Şehir siyaseti | |
8 | Loncalar ve zanaatkarlar | |
9 | Suç, Şiddet ve asayiş | |
10 | Sosyalleşme ve eğlence mekanları | |
11 | Başkentin beslenmesi | |
12 | Ölüm ve felaketler | |
13 | Değişim ve modernizasyon | |
14 | Genel değerlendirmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Alan Duben and Cem Behar, İstanbul Haneleri Evlilik, Aile ve Doğurganlık 1880-1940, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Cem Behar, Bir Mahallenin Doğumu ve Ölümü (1494-2008) Osmanlı İstanbul'unda Kasap İlyas Mahallesi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2022. - Dana Sajdi (ed.), Osmanlı Laleleri, Osmanlı Kahvehaneleri On Sekizinci Yüzyılda Hayat Tarzı ve Boş Vakit Eğlenceleri, çev. Aylin Onacak, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2014. - Eric R. Dursteler, İstanbul'daki Venedikliler: Yeniçağ Başlarında Akdeniz'de Millet, Kimlik ve Bir Arada Varoluş, çev. Taciser Ulaş Belge, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2012. - Eunjong Yi, 17. Yüzyıl İstanbul'unda Lonca Dinamikleri, çev. Barış Zeren, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2018. - Kate Fleet, Ebru Boyar, Osmanlı İstanbul'unun Toplumsal Tarihi, çev. Serpil Çağlayan, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. - Robert Mantran, XVI. ve XVII. Yüzyılda İstanbul’da Gündelik Hayat, çev. M. Ali Kılıçbay, İstanbul: Eren Yayıncılık, 1991. - Shirine Hamadeh, Şehr-i Sefa: 18. Yüzyılda İstanbul, çev. İlknur Güzel, İstanbul: İletişim Yayınları, 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İstanbul'un Osmanlı hakimiyetine geçişi ve başkent olarak ortaya çıkışını kavrar | ||||||||||
2 | Osmanlı İstanbul'unun ekonomik ve sosyal hayatına dair kaynakları tanır | ||||||||||
3 | Osmanlı İstanbul'unun sosyal hayatı ve sosyal hayatın değişik aşamalarını kavrar | ||||||||||
4 | Osmanlı İstanbul'undaki ekonomik hayatını kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |