Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sanayi Devrimi Sonrasında Sömürgecilik ve Milliyetçilikler | TAR 649 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünya tarihinde büyük değişimlere neden olan Sanayi Devrimi sonrasında yaşanan sömürgecilikler ve milliyetçilikler dersin temel konusunu teşkil etmektedir. Sömürgeciliğin tasfiyesiyle yeniden şekillenen milliyetçilikler günümüzde de önemini korumakta ve dünya siyasetinde belirleyici bir rol oynayabilmektedir. Bu derste sömürge imparatorluklarının kuruluşundan çözülüşüne, milliyetçiliklerin kökenlerine inilecek ve globalleşmenin temel nitelikleri ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği | 1. İmparatorlukların izlediği yöntemlerin, politikaların genel değerlendirilmesi 2. Sanayi Devrimi ve devrimin sonuçları 3. Milliyetçilikler ve yurttaşlık bilinci 4. Avrupa’nın doğuya bakışı: Oryantalizm 5. Ulus devletlerin kuruluşu ve dinamikleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İmparatorlukların genel özelliklerinin değerlendirilmesi | |
2 | Sanayi Devrimi ve kökenleri | |
3 | Avrupa sömürge imparatorluklarının ortaya çıkması | |
4 | Amerika, Asya ve Afrika kıtasında Avrupa sömürgeciliği ve yaşanan ekonomik, siyasal ve toplumsal değişimler | |
5 | Öncesi ve sonrasıyla Fransız Devrimi | |
6 | Avrupa’nın doğuya bakışı: Oryantalizm | |
7 | Milliyetçilik ve milliyetçiliğin tarihsel gelişimi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Birinci Dünya Savaşı öncesinde yaşanan devrimler ve toplumlar üzerindeki etkisi | |
10 | Bağımsızlığını kazanan sömürgeler ve milliyetçiliğin yeni şekilleri | |
11 | Ulus devletlerin inşası ve ulus devlete geçiş | |
12 | İkinci Dünya Savaşı sonrasında toplumsal, siyasal ve ekonomik dönüşümler | |
13 | Soğuk Savaş sonrası: “Medeniyetler Çatışması” ve “Tarihin Sonu mu” incelenmesi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ernest Gellner, Milliyetçiliğe Bakmak, İstanbul 1998 Eric Habsbawm, İmparatorluk Çağı 1875-1914, Ankara 1999 Eric Habsbawm, Devrim Çağı, Ankara 2000 Marc Ferro, Sömürgecilik Tarihi, Ankara 2000 Harry Harootunian, İmparatorluğun Yeni Kılığı: Kaybedilen ve Tekrar Ele Geçirilen Paradigma, İstanbul 2006 E.H. Carr, Yirmi Yıl Krizi 1919-1939, İstanbul 2010 Jane Burbank-Frederick Cooper, İmparatorluklar Tarihi, Farklılıkların Yönetimi ve Egemenlik, İstanbul 2011 Herfried Münkler, İmparatorluklar Eski Roma’dan ABD’ye Dünya Egemenliğinin Mantığı, İstanbul 2012 Ernest Gellner, Uluslar ve Ulusçuluk, İstanbul 2013 Edward Said, Şarkiyatçılık, İstanbul 2014 Frantz Fanon, Yeryüzünün Lanetlileri, İstanbul 2014 Nially Ferguson, Britanya’nın Modern Dünyayı Biçimlendirişi, İstanbul 2015 Benedict Anderson, Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, İstanbul 2015 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|