Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Devleti Toplum ve Ekonomisi | TAR 625 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, Kafkasyanın stratejik önemi, Kafkasyada gelişen Türk kültür ve medeniyeti, Kırım Hanlığının kuruluşu, gelişmesi, bu konuda verilen mücadelelerin kavratılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Kafkasyanın cağrafyası, stratejik konumu, Kafkasyanın siyasî, etnik, kültür ve medeniyet tarihi üzerinde durulacaktır. İkinci aşamada Kafkasyada verilen mücadeleler anlatılacaktır. Üçüncü aşamada Kırım Yarımadası ve burada kurulan Kırım Hanlığının tarihi üzerinde durulacaktır. Nihai olarak Kırım Hanlığının gerileyişi ve Rus yayılması ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı toplumsal yapısını oluşturan unsurları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Osmanlı Askerî sınıfının fonksiyonunu tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Osmanlı ilmiye sınıfının fonsiyonunu tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Osmanlı merkezi teşkilatının yapısını ve fonksiyonlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Osmanlı tebaasının yapısını tanımlar ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı iktisadî sistemini tanımlar ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Osmanlı üretim hayatında rol oynayan loncaların yapısını tanımlar ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Osmanlı Üretim güçlerinin zaman içinde süreklilik gösterip göstermediğini sorgular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin muhtevası ve kaynakları hakkında bilgiler | |
2 | Osmanlı Toplumunun genel yapısı: Askerî, İlmiye ve Reayaya genel bakış | Ottoman Social and Economic History, (Editörler:İnalcık, Halil ve Quataert Donald), Cambridge 1994. |
3 | İdârî- Askerî sınıfı (Hanedan Seyfiye) | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
4 | İlmiye sınıfının rolü (İlmiyenin eğitim ve idaredeki rolü) | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
5 | Harem Ağaları,Saray kadınları ve idaredeki etkileri, Osmanlı klasik sisteminin değişmesindeki etkileri. | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
6 | Tahrir defterleri ışığında Osmanlı toplum yapısı: Reaya | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
7 | Reayanın yapısı, fonksiyonu: Ekinli, çift, bennak , mücerret ve cabaların sosyal ve ekanomik açıdan değerlendirilmesi | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
8 | Tımar sistemi, Malikane sistemi, mukataa ve iltizam sistemleri | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Osmanlı ekonomisinin esasları: Provizyonizm | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
11 | Osmanlı ekonomisinin esasları: Fiskalizm ve Gelenekçilik | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
12 | Osmanlıda üretim ve loncalar | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
13 | Milletlerarası ticaret ve Osmanlıda ticarî faaliyetlere genel bakış | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
14 | Endüstri devrimi karşısında geleneksel Osmanlı ekonomisinin vaziyeti | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; İnalcık, Halil; Faroqhi, Suraiya; Akdağ, Mustafa; Yücel, Yaşar; Ergenç, Özer; Barkan, Ömer Lütfi; Genç, Mehmet. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2003. Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, İstanbul 1986. Halil İnalcık, Essays in Ottoman History, İstanbul 1998. Halil İnalcık, Documents on the Economic and Social History of Turkey in the 15th Century, İstanbul 1960. An Economic and Social History of the Ottoman Empire, 1300 1914 (Ed. Halil İnalcık, Donald Quataert), Cambridge 1997. Suraiya Foroqhi, Osmanlı Dünyasında Üretmek, Pazarlamak, Yaşamak (Çev. Gül Çağalı Güven, Özgür Türesay), İstanbul 2004. Mustafa Akdağ, Türkiyenin İktisadî ve İçtimaî Tarihi, C. I, II, İstanbul 1974. Ömer Lütfi Barkan, XV ve XVI. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Ziraî ekononimin Hukukî ve Malî Esasları, İstanbul 1943. Ömer Lütfi Barkan Hüdavendigâr Livası Tahrir Defterleri I, Ankara 1988. Ömer Lütfi Barkan, Türkiyede Toprak Meselesi, İstanbul 1980. Konuyla ilgili Mustafa Öztürk, Şevket Pamuk gibi yazarların diğer eser ve makaleleri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı toplumsal yapısını oluşturan unsurları kavrar | 5 | |||||||||
2 | Osmanlı Askerî sınıfının fonksiyonunu tanımlar | 5 | |||||||||
3 | Osmanlı ilmiye sınıfının fonsiyonunu tanımlar | 5 | |||||||||
4 | Osmanlı merkezi teşkilatının yapısını ve fonksiyonlarını analiz eder | 5 | |||||||||
5 | Osmanlı tebaasının yapısını tanımlar ve analiz eder | 5 | |||||||||
6 | Osmanlı iktisadî sistemini tanımlar ve analiz eder | 5 | |||||||||
7 | Osmanlı üretim hayatında rol oynayan loncaların yapısını tanımlar ve analiz eder | 5 | |||||||||
8 | Osmanlı Üretim güçlerinin zaman içinde süreklilik gösterip göstermediğini sorgular | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |