Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyatta Modernizm Postmodernizm TED 666 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kavram olarak modernizm ve postmodernizmi tanıtmak. Tarihsel ve düşünsel çerçevede gelişimini göstermek. Batı ve Türk edebiyatlarındaki örneklerini tanıtmak ve değerlendirmek. Modernizm ve postmodernizmi karşılaştırarak aralarındaki fark ve benzerlikleri belirlemek.

Dersin İçeriği

Bu derste modernizm ve postmodernizm kavramlarının edebî ve sanatsal sistemleri üzerinde durulacaktır. Modernizm ve postmodernizmin tarihsel ve edebî gelişimi üzerinde durularak , modernizm ve postmodernizm karşılaştırmaları yapılacaktır. Ders kapsamında ayrıca, Türk ve dünya edebiyatında modernizm ve postmodernizm konusu örnek metinler üzerinden değerlendirilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern ve Postmodern kavramlarını genel nitelikleriyle tanımlar. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Problem Çözme,
2 Bu kavramlar arasındaki farkı ve benzerlikleri ayırt eder ve sıralar. Problem Çözme, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Modern ve Postmodern metinleri yorumlar. Problem Çözme, Anlatım, Gezi / Gözlem,
4 Modern ve Postmodern dönemle ilgili bilgisini geliştirir. Problem Çözme, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Bu metinleri inceleyerek hüküm verir. Problem Çözme, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram olarak modernizm, tarihsel ve edebi çerçevede gelişimi.
2 Batıda modernizm, doğuşu ve gelişimi.
3 Sanat sanat içindir tezinin ortaya çıkışı, nedenleri ve modernizm ile ilişkisi.
4 Don Quixotetan Ulysesa örnek metinlerin incelenmesi.
5 Türk edebiyatında modernizm.
6 Modernist anlatılar ve ilk denemeler.
7 A. H.Tanpınar ve A.Ş. Hisarın romanlarının değerlendirilmesi.
8 Geçiş dönemi ve Oğuz Atay
9 Vize Sınavı
10 Kavram olarak postmodernizm, tarihsel ve edebi çerçevede gelişimi
11 Modernizm ve postmodernizmin karşılaştırılması
12 Batı edebiyatında ilk örnekler. (İ.Calvino, U.Eco, T. Mann , V. Nabakov)
13 Türk Edebiyatında Postmodernizm ve O. Pamuk.
14 Örnek metinlerin incelenmesi. (P. Celal, H. Ali Toptaş, L. Tekin, İ.O. Anar, E. Şafak)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Ali Akay, Postmodernizm
2.Jale Parla, Don Kişottan Bugüne Roman
3.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramları,
4.Yıldız Ecevit, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar,
5.Umberto Eco, Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti,
6.Umberto Eco, Yorum ve Aşırı Yorum,
7.Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Modern ve Postmodern kavramlarını genel nitelikleriyle tanımlar.
2 Bu kavramlar arasındaki farkı ve benzerlikleri ayırt eder ve sıralar.
3 Modern ve Postmodern metinleri yorumlar.
4 Modern ve Postmodern dönemle ilgili bilgisini geliştirir.
5 Bu metinleri inceleyerek hüküm verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6