Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klâsik Türk Edebiyatı Paleografyası Metinleri TED 654 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Klâsik Türk Edebiyatı Paleografyası

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OZAN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Divan ve tezkirlerden doğru ve sağlıklı bir şekilde yararlanabilmek için bu eserlerde çokça kullanılmış olan Ta‘lik , Nesih ve Rik‘a hatlarının, yazma ve taş basma veya matbu nüshalardan alınan metin örneklerinden hareketle doğru bir şekilde okunması; ilgili problemlerin çözüm yollarıyla birlikte öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Bu derste başta divanlar olmak üzere kaynak eserlerde çokça kullanılan Ta‘lik, Nesih ve Rik‘a hat çeşitleriyle kaleme alınmış metinler okutulacak; aynı zamanda gerek yazma, gerekse matbu metinlerde karşılaşılan problemler ile çözüm yolları hakkında bilgi verilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı yüzyıllara ait manzum ve mensur Ta‘lik, Nesih ve Rik‘a el yazması, taş basma veya matbu metinlerini okur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Yazma divan ve tezkire metinlerini okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Taş basma veya matbu metinleri okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yazma nüshaların kendine has özellikleri ve belli başlı hat çeşitleri.
2 Divanlarda ve Tezkirelerde en çok kullanılan hat çeşitlerinden Ta‘lik, Nesih ve Rik‘aya dâir.
3 Fuzûlî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması.
4 Bâkî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması.
5 Nâbî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması.
6 Nedîm divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması.
7 Şeyh Gâlib divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması.
8 Azmîzâde Hâletî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması.
9 ARA SINAV
10 El yazısı / Rik‘a manzum metin örneklerinin okunması.
11 El yazısı / Rik‘a manzum metin örneklerinin okunması. Defter-i Dervîşân adlı eserin incelenmesi.
12 Matbu divan metinlerinin okunması.
13 Matbu tezkire metinlerinin okunması. Kınalızâde Hasan Çelebi ve Fatin Tezkiresi’nin incelenmesi.
14 Matbu tezkire metinlerinin okunması. Kınalızâde Hasan Çelebi ve Fatin Tezkiresi’nin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Süleymaniye Kütüphanesi’nden belli başlı manzum ve mensur metinlere ait yazma nüsha örnekleri.
2. Millet, Beyazıt veya İSAM Kütüphanesi’nden belli başlı manzum ve mensur metinlere âit matbu nüsha örnekleri.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Farklı yüzyıllara ait manzum ve mensur Ta‘lik, Nesih ve Rik‘a el yazması, taş basma veya matbu metinlerini okur.
2 Yazma divan ve tezkire metinlerini okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir.
3 Taş basma veya matbu metinleri okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6