Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cümlenin Esasları | TED 641 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğretim ve uygulamada tartışmalı sonuçlarıyla karşılaştığımız cümle konusunu, bir dil bilimi disiplini içinde, dayandığı ana esasları bakımından incelemek. |
Dersin İçeriği | Türk dilinin cümle yapısının incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cümlenin tanımı, konusu ve Türk dilinin sahip olduğu cümle yapısını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Cümlenin unsurlarını açıklar. | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Cümlenin unsurlarını çeşitli örnekler üzerinde tahlil eder, yorumlar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Cümledeki ek ve kelimelerin görevlerini karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bir cümlenin hangi unsurları içerdiği hakkında genellemelere ulaşır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Cümle yapısının ne olması gerektiği hakkında hüküm verir. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cümle hakkındaki görüşler | Cümle konusu hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Cümle hakkındaki görüşler | Cümle konusu hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Cümlenin gramer konuları arasındaki yeri | Cümlenin dil bilgisindeki konumu hakkında araştırma yapmış olmak. |
4 | Cümlenin nihai görevi nedir? | Cümlenin dil bilgisindeki konumu hakkında araştırma yapmış olmak. |
5 | Bu görevi hangi ana unsurlara dayanıyor? | Cümlenin dayandığı temeller konusunda araştırma yapmış olmak. |
6 | Cümleyi kuran ekler hangi eklerdir, niçin? | Eklerin cümledeki rolü hakkında bilgi edinmiş olmak. |
7 | Cümlede zaman: Zaman ekleri | Zaman ekleri konusunda kaynak araştırması yapmış olmak. |
8 | Cümlede mekân: Şahıs ekleri | Şahıs ekleri konusunda kaynak araştırması yapmış olmak. |
9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Cümlede yardımcı zaman ve mekân ekleri: Hâl ekleri | Hal ekleri konusunda kaynak araştırması yapmış olmak. |
11 | Cümlede yapı meselesi 1: Basit- Birleşik cümle ayrımı niçin olmaz? | Cümlenin yapısı konusunda araştırma yapmış olmak. |
12 | Cümlede yardımcı unsur asıl unsur ilişkisinin esası | Cümle içi ilişkiler konusunda bilgi edinmiş olmak. |
13 | Türk morfolojisi bakımından ses- şekil- cümle karşıtlığı | Ses-şekil-cümle ilişkisi konusun da malzeme toplamış olmak. |
14 | Türk cümlesinin tarihî, coğrafî derinliği | Tarihi cümle örnekleri toplamış olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | HATİPOĞLU, Vecihe; Türkçenin Söz Dizimi, Ankara, 1982. TURAN, Zikri; Cümlenin Yapısı İle İlişkilendirilen Basit ve Birleşik Kavramları Üzerine, TBA, s.8, Sivas 1999, s. 299- 311 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Cümlenin tanımı, konusu ve Türk dilinin sahip olduğu cümle yapısını anlatır. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Cümlenin unsurlarını açıklar. | 5 | |||||||||||||
3 | Cümlenin unsurlarını çeşitli örnekler üzerinde tahlil eder, yorumlar. | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | Cümledeki ek ve kelimelerin görevlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | ||||||||||||
5 | Bir cümlenin hangi unsurları içerdiği hakkında genellemelere ulaşır | ||||||||||||||
6 | Cümle yapısının ne olması gerektiği hakkında hüküm verir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |