Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebi Metin Işığında Yeni Edebiyat ve Fikir Har.II | TED 618 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihinde başlangıçtan itibaren ortaya konulmuş seçkin edebi metinler ışığında beliren edebiyat ve düşünce hareketlerini incelemek, edebi metinler ile düşünsel metinleri karşılaştırmak suretiyle dönemin anlamlandırılmasına ve edebiyat ve düşünce hareketlerinin yeni bir bakışla değerlendirilmesine yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste, 1839 Tanzimat Fermanının ve 1856 Islahat Fermanının ortaya çıktığı dönemde oluşan kültür ortamında reaksiyon olarak doğan fikrî akımlar ve edebi oluşumlar ile çeşitli ilmi ve fikri cemiyetler (Encümen-i Dâniş, Cemiyet-i İlmiyye-i Osmaniyeti vb) arasındaki ilişkiler üzerinde durulmakta, bunlarla paralellik içinde olmak üzere, Hamidin, Hacıibrahim Efendinin, M.Nacinin, Beşir Fuadın, Meşrutiyet dönemi aydınlarının birer beyanname sayılan metinlerinden başlayarak Ömer Seyfettinin, Ziya Gökalpin, Mehmet Eminin; A.Haşimin, Rıza Tevfikin, O.Velinin, Necip Fazılın, Asaf Haletin, Necatigilin vb. görüşleri, eser verdikleri dönemin karakteristiği de dikkate alınarak incelenmektedir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Edebi metinler ile düşünsel metinleri karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Edebiyat ve düşünce hareketlerine bakışını geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | O.Velinin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
2 | Oktay Rifatın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
3 | Yahya Kemalin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
4 | Necip Fazılın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
5 | Necip Fazılın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
6 | Sezai Karakoçun edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
7 | Peyami Safanın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
8 | Asaf Haletin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
9 | ARASINAV | |
10 | Necatigilin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
11 | Nazım Hikmetin edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
12 | Attila İlhanın edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
13 | H.Yavuzun edebi metinlerinden seçmeler ve inceleme | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Ziya Paşanın, Hamidin, N.Kemalin, M.Nacinin, Hacıibrahim Efendinin, Beşir Fuadın, Ömer Seyfettinin, Ziya Gökalpin, Mehmet Eminin; A.Haşimin, Rıza Tevfikin, O.Velinin, Necip Fazılın, Asaf Haletin, Necatigilin önemli metinleri; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. | ||||||||||||||
2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. | ||||||||||||||
3 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Edebi metinler ile düşünsel metinleri karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Edebiyat ve düşünce hareketlerine bakışını geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |