Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kazak Türkçesi ve Edebiyatı | TED 638 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri Kuş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kazak Türkçesinin genel Türk dili tarihi içindeki yerini ortaya koymak, sözlü ve yazılı edebiyat ürünleriyle önde gelen edebi şahsiyetlerini incelemek. |
Dersin İçeriği | Kazak Türklerinin ve Kazak Türkçesinin tarihi. Kazak Türkçesinin diğer Kıpçak lehçeleriyle ilişkisi. Kazak halk edebiyatı ürünleri. Kazak Aydınlanma Hareketinin öncüleri. 20. yüzyıl başlarındaki siyasi hareketler. Kazak Türklerinde alfabe çalışmaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kazak Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Kazak Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Kazak Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar. | Tartışma, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kazak Türkçesinin kökenini tespit eder ve örnekler. | Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Örnek Olay, | |
4 | Kazak Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Türkiye Türkçesiyle mukayese eder | Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler | Proje, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
6 | Kazak Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. | Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk dilinin tarihi dönemleri | Türk dilinin tarihi hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Kıpçak Türkçesi | Kıpçak Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Çağdaş Kıpçak şiveleri | Çağdaş Kıpçak şiveleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
4 | Kazak Türklerinin tarihi | Kazak Türkleri hakkında eser araştırması yapmak. |
5 | Sözlü Kazak edebiyatı | Sözlü Kazak edebiyatı hakkında eser araştırması yapmak. |
6 | 19. yüzyıl Kazak yazılı edebiyatı | 19. yüzyıl Kazak yazılı edebiyatı hakkında eser araştırması yapmak. |
7 | Abay Kunanbay, Ibıray Altın Sarı | Abay Kunanbay, Ibıray Altın Sarı ile ilgili bilgi edinmek. |
8 | 20. yüzyıl başları alfabe ve dil tartışmaları | Alfabe konusundaki hareketler hakkında bilgi edinmek. |
9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Kazak Aydınlanma Hareketi | Kazak Aydınlanma Hareketinin içeriğini araştırmak. |
11 | Kazak Gazetesi | Kazak gazetesini araştırmak. |
12 | Şokan Velihan, Ahmet Baytursun, Mağcan Cumabay | Şokan Velihan, Ahmet Baytursun, Mağcan Cumabay hakkında araştırma yapmak. |
13 | Metin incelemeleri | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
14 | Metin incelemeleri | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kazak Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Kazak Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Kazak Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar. | ||||||||||||||
3 | Kazak Türkçesinin kökenini tespit eder ve örnekler. | ||||||||||||||
4 | Kazak Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Türkiye Türkçesiyle mukayese eder | ||||||||||||||
5 | Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler | ||||||||||||||
6 | Kazak Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |