Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Köktürkçenin Grameri | TED 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Köktürk döneminin Türk dili tarihi içerisindeki yerini, dil özelliklerini metinler aracılığıyla öğretmek. |
Dersin İçeriği | Köktürkler, Köktürk yazısı, Köktürkçenin gramer özellikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Köktürkler ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olunabilecek | Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Köktürk alfabesiyle yazılmış metinler okunabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Köktürk Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi hakkında bilgi sahibi olup metinlerde bu hadiseler incelenecek duruma gelinecek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Köktürkler ve kültürleri hakkında genel bilgi | Köktürkler hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Köktürk şivesi | Köktürkçe hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Köktürkçenin Türk dili tarihi içindeki konumu | Köktürkçe hakkında araştırma yapmış olmak. |
4 | Köktürk yazısı | Köktürk işaretleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
5 | Köktürk yazısı | Verilen işaretlere çalışmış olmak. |
6 | Köktürkçenin imla gelenekleri | Verilen işaretlere çalışmış olmak. |
7 | Köktürkçenin imla gelenekleri | Verilen metinleri okumuş olmak. |
8 | Köktürkçenin ses bilgisi özellikleri | Geriye dönük ses bilgisi tekrar etmiş olmak. |
9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
10 | Köktürkçenin ses bilgisi özellikleri | Verilen metni ses bilgisi bakımından incelemiş olmak. |
11 | Köktürkçenin ekleşme bilgisi özellikleri | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
12 | Köktürkçenin ekleşme bilgisi özellikleri | Verilen metni ekleşme bilgisi bakımından tahlil etmiş olmak. |
13 | Köktürk metinlerini okuma ve metinlerin gramer incelemesini yapma | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
14 | Köktürk metinlerini okuma ve metinlerin gramer incelemesini yapma | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Turan, Zikri; Eski Türkçe Döneminde Bir Morfofonetik Karşıtlık Sorunu. Teke Dergisi, 2014. Turan, Zikri; "Türk" Kelimesinin Aslı. 5. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı(1), Tuna, Osman Nedim; Eski Doğu Türk Yazısında Kullanılan Ligatürler ve Bunlarla İlgili Bazı Meseleler Hakkında, III. Sovyet-Türk Kollokyumu, Göktürk Yazıtlan,Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten l990, s.207-222 Tuna, Osman Nedim; 'Ekin Ara İdi Oksuz Kök Türk Ança Olurur Ermiş' İbaresi Hakkında, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten 1993, s.77-81. TUNA, O. N. (1988). Bazı İmlâ Gelenekleri, Bunların Metin İncelemelerindeki Önemi ve Orhon Yazıtlarında Birkaç Açıklama. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten 1957, Ankara. ORKUN, Hüseyin Namık; Eski Türk Yazıtları. Ankara, 1987. ALYILMAZ, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Köktürkler ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olunabilecek | ||||||||||||||
2 | Köktürk alfabesiyle yazılmış metinler okunabilecek | ||||||||||||||
3 | Köktürk Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi hakkında bilgi sahibi olup metinlerde bu hadiseler incelenecek duruma gelinecek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |