Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültürün Ekonomi Politiği | SOS 606 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste kültür, siyasal, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla incelenecek; gerek kültür sosyologlarınca kullanılan “yüksek kültür” anlamıyla, gerekse antropologlarca kullanılan “bir toplumun yaşama tarzının bütünü” anlamıyla kültürün izleri sürülecek ve kültürün “sadece kültürden ibaret olmadığı”, kültürle ilişkinin hem iktisadi güç, hem de siyasi koz olarak önemli olduğu irdelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste kültür ve ilgili kavramlar, kültür sosyolojisi ve antropologların yaklaşımlarıyla ele alınacak, kültürün nasıl birleştiren ve ayıran bir güç olduğu, dil üzerinden bilişsel inşayı, din üzerinden değer ve normları üretmesi, tarih üzerinden kolektif hafızayı oluşturması anlatılacaktır. Hegemonik bir güç olarak kültürün yol açtığı savaşlar, kimlik üzerinden “içeridekier” ve “dışarıdakiler”i, kültürel sermaye üzerinden “yukarıdakiler” ve “aşağıdakiler”i nasıl ürettiği, “güçlü kültür” ve “zayıf kültür” kavramları üzerinden farklı toplumlarda hangi ekonomik ve politik sonuçlara yol açtığı irdelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültür ve kültürle ilgili kavramları ele alır ve inceler. | Beyin Fırtınası, | |
2 | Kültürü birleştiren ve ayıran bir güç olarak görebilir hale gelir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Dil üzerinden kültürün bilişsel inşa sürecini anlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Din üzerinden değerlerin ve normların nasıl üretildiğini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dünya siyasetindeki hegemonik ilişkileri ve emperyalist uygulamaları kültür ekseninde anlamlandırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Kültürün meşrulaştırma aracı olarak “içeridekier” ve “dışarıdakiler”i nasıl ürettiğini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Sosyal tabakalaşmanın yeniden üretiminde kültürün rolünü kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Küreselleşmenin kültürel dinamikleri ekonomik ve siyasal boyutlarıyla kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Türk modernleşmesindeki tarihsel koşullarla “zayıf kültür” özelliği gösteren bir topluma dönüşmenin siyasal ve ekonomik maliyetini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve kavramsal çerçeve: Kültür ve kültürle ilgili kavramların analizi | |
2 | Kültürün oluşumu ve dönüşümü: mikro ve makro sosyolojik kuramlar, sosyal antropolojik yaklaşım | |
3 | Birleştiren ve ayıran bir güç olarak kültür | |
4 | Dil ve kültür; kültürün bilişsel inşası | |
5 | Din ve kültür; kültürel değer ve normların üretimi | |
6 | Tarih ve kültür; kolektif hafıza; geleneğin icadı | |
7 | Kültür ve siyaset; hegemonik bir araç olarak kültürün keşfi ve kültür savaşları | |
8 | Modernlik ve modernleşme ekseninde kültür; zayıf kültür ve güçlü kültür kavramları | |
9 | ARASINAV | |
10 | Kültür ve iktisat; tüketim toplumunda kültür ve haz politikaları; kültürel yabancılaşma | |
11 | Kültür ve kimlik; meşrulaştırma aracı olarak kültür, içerdekiler ve dışarıdakilerin üretimi | |
12 | Sosyal tabakalaşma ve kültür; habitus ve kültürel sermaye; yukarıdakiler ve aşağıdakilerin üretimi | |
13 | Küreselleşmenin kültürel dinamikleri; Yerel, ulusal ve evrensel kültür; erime, uyanma ve iç içe geçmeler | |
14 | Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin modernleşmesi; kültürel kırılma ve sonuçları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | SWARTZ, D., Kültür ve İktidar, (Çev. E. Gen), İletişim Yay., İstanbul, 2011. BERGER, P.L., “Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri”, Bir Küre Bin Bir Küreselleşme, (Eds. P.L. Berger, S.P. Huntington, (Çev. A. Ortaç), Kitap Yay., İstanbul, 2003. ROWE, D., Popüler Kültürler, (Çev. M. Küçük), Ayrıntı Yay., İstanbul, 1996. WILLIMS, R., Kültür, (Çev. E. Başer), İletişim Yay., İstanbul, 1993. TOMLINSON, J., Küreselleşme ve Kültür, (Çev. A. Eker), Ayrıntı Yay., İstanbul, 2004. FOX, J., Chomsky ve Küreselleşme, Postmodern Hesaplaşmalar, (Çev. E. Kılıç), Everest Yay., İstanbul, 2002. TURNER, B.S., Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, (Çev. İ. Kapaklıkaya), Anka Yay., İstanbul, 2002. HARVEY, D., Yeni Emperyalizm (Çev. Hür Güldü), Everest Yay., 2004. RAJAN, B., SAUER, E., Emperyalizmin Yedi Rengi (Çev. Eda Özgül), Küre Yay., 2006. (Derl.), Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark, İletişim Yay., 1996.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | ||||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | ||||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültür ve kültürle ilgili kavramları ele alır ve inceler. | |||||||
2 | Kültürü birleştiren ve ayıran bir güç olarak görebilir hale gelir. | |||||||
3 | Dil üzerinden kültürün bilişsel inşa sürecini anlar. | |||||||
4 | Din üzerinden değerlerin ve normların nasıl üretildiğini analiz eder. | |||||||
5 | Dünya siyasetindeki hegemonik ilişkileri ve emperyalist uygulamaları kültür ekseninde anlamlandırır. | |||||||
6 | Kültürün meşrulaştırma aracı olarak “içeridekier” ve “dışarıdakiler”i nasıl ürettiğini bilir. | |||||||
7 | Sosyal tabakalaşmanın yeniden üretiminde kültürün rolünü kavrar. | |||||||
8 | Küreselleşmenin kültürel dinamikleri ekonomik ve siyasal boyutlarıyla kavrar. | |||||||
9 | Türk modernleşmesindeki tarihsel koşullarla “zayıf kültür” özelliği gösteren bir topluma dönüşmenin siyasal ve ekonomik maliyetini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 88 | 88 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |