Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetim Sosyolojisi | SOS 633 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, yönetimi, (özel ve kamu) sosyolojik açıdan ele almayı, biçimsel ve doğal örgüt kavramlarını, süreçlerini, yapılarını, işlevlerini ve sorunlarını, yönetimle ilgili teorileri, bürokrasiyi ve yönetimdeki insan faktörlerini lisanüstü seviyede öğretmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda öğrencilere yönetim teorilerindeki çağdaş gelişme ve uygulamaları anlama, kritik etme ve yorumlamak için gerekli becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | · YÖNETİM KAVRAMI VE TEMEL KAVRAMLAR · YÖNETİM SÜRECİ VE YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ · Yönetici Kavramı · KAMU VE İŞLETME YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR · Mahalli İdareler · Kamu yönetiminde yetki merkeziyetçiliği ve yetki göçerimi (adem-i merkeziyetçiliği) kavramlarının tanımlanması ve açıklanması · Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemi Türk kamu yönetimi bürokrasisinin başlıca özellikleri · YÖNETİM YAKLAŞIMLARINA GENEL BİR BAKIŞ VE YÖNETİM TEORİLERİNİN EVRİMİ · Klasik Yönetim Yaklaşımları · Bürokrasi ve Bürokratik teoriler · Yönetimde neoklasik ve insan ilişkileri yaklaşımı · YÖNETİMDE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR · Sistem Yaklaşımı · Amaçlara Göre Yönetim · Yönetimde Durumsallık Yaklaşımı · Yönetimde Z Teorisi · Yönetimde Mükemmellik Yaklaşımları · Toplam Kalite Yönetimi Yaklaşımı · Yönetime Katılma · Öğrenen Organizasyon Yaklaşımı · Küreselleşmenin Yönetime Etkileri · Stratejik Yönetim · Liderlik · Motivasyon · Çatışma · Yönetimin Sosyolojik Perspektifle Ele Alınması ve Perspektif Farklılıkları · YÖNETİM VE SOSYOLOJİ · YÖNETİM VE SOSYOLOJİ ARASINDAKİ İLİŞİKİ · Sosyolojik Açıdan Kavramsal Analiz · Yönetim Sosyolojisinin Uğraş Alanı · Yönetim Yaklaşımlarının Tarihsel Gelişiminde Sosyolojik Etkiler · SOSYOLOJİK YAKLAŞIM TEORİSYENLERİ VE ALANA İLİŞKİN TEORİLERİ · Robert King Merton · Philip Selznick · Alvin Gouldner · Michel Crozier · Alain Touraine · Jean-Daniel Reynaud · Renaud Sainsaulieu · ORGANİZASYONLARA YÖNELİK SOSYOLOJİK ANALİZLER · Yeni Kurumsallaşma Teorisi · Popülasyon Ekolojisi Teorisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetim olgusunu tarihsel ve sosyolojik açıdan ele alıp incelemeyi tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Doğal ve biçimsel örgüt arasındaki farkı tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yönetimle ilgili teorileri açıklar ve karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Yönetim teorilerindeki çağdaş gelişme ve uygulamaları sosyolojik açıdan değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim Kavramı ve Temel Kavramlar | |
2 | Yönetim Süreci ve Yönetim Sürecinin Özellikleri | |
3 | Kamu ve İşletme Yönetimi Anlayışındaki Farklılıklar (Tarihsel perspektif ve kamu yönetimi) | |
4 | Kamu Yönetimi ve Osmanlı Yönetim Yapısı | |
5 | Yönetim Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış ve Yönetim Teorilerinin Evrimi I | |
6 | Klasik Yönetim Yaklaşımları (Bilimsel Yönetim Taylor vd.) | |
7 | Neo Klasik Yönetim Yaklaşımları | |
8 | Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar I (Durumsallık, Sistem vd.) | |
9 | Arasınav / Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar II (TKY; Öğrenen Organizasyonlar vd.) | |
10 | Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar III (Stratejik Yönetim, Liderlik vd.) | |
11 | Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar IV (Motivasyon, Çatışma vd.) | |
12 | Küreselleşme, Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler | |
13 | Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler I (Merton, Selznick vd.) | |
14 | Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | • M. Akif Özer, Yönetim Ve.... Gazi Kitabevi, Ankara, 2019 |
Ders Kaynakları | Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiyenin Uluslar arası Konumu, İstanbul Küre yayınları, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yönetim olgusunu tarihsel ve sosyolojik açıdan ele alıp incelemeyi tanımlar | |||||||
2 | Doğal ve biçimsel örgüt arasındaki farkı tanımlar | |||||||
3 | Yönetimle ilgili teorileri açıklar ve karşılaştırır | |||||||
4 | Yönetim teorilerindeki çağdaş gelişme ve uygulamaları sosyolojik açıdan değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |