Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet | CEK 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika
|
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Akın Özdemir |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Toplumsal yaşamın ve çalışma yaşamının "toplumsal cinsiyet ve eşitlik" odaklı değerlendirmesini yaparak, mevcut durumun analizi ve çözüm odaklı politikaların geliştirilmesine yönelik yaklaşım geliştirilmesi dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Toplumsal ve çalışma yaşamında toplumsal cinsiyet ve eşitlik odaklı politikalar, Feminist yaklaşımlar ve toplumsal cinsiyet, Refah rejimleri toplumsal cinsiyet ve eşitlik politikaları , Kamu politikalarında toplumsal cinsiyet ve eşitlik politikaları, Aile Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet, İşgücü piyasalarında toplumsal cinsiyet ve eşitlik politikaları gibi temel konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal yaşamı ve çalışma yaşamını toplumsal cinsiyet ve eşitlik odaklı bakış açısıyla analiz edebilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kamusal politikaları toplumsal cinsiyete duyarlılığı açısından değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | İşgücü Piyasasını toplumsal cinsiyet odaklı analiz edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Eşitlik politikaları açısından sosyal sorunlara çözüm politikası üretebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders İşleme Yöntem ve Teknikleri, Temel Kavramlar | |
2 | Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Analizi | Toplumsal Cinsiyet |
3 | Feminist yaklaşımlar ve Toplumsal Cinsiyet | Feminizme ilişkin kitap ve makaleler |
4 | Dünya’da ve Türkiye’de Kadın Hareketleri ve Toplumsal Cinsiyet Algısı | Kadın Hareketleri Literatürü |
5 | Uluslararası ve Ulusal Düzenlemelerde Toplumsal Cinsiyet | BM, ILO, AB, Ulusal Yasalar - Uluslararası ve Ulusal Belgelerin Analizi |
6 | Toplumsal Cinsiyet ve Emek Politikaları | İşgücü Piyasasına İlişkin Kavramlar, Temel Konular |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim Politikaları | Eğitim politikaları |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Aile Politikaları | Aile Politikaları |
9 | Vize | Vize |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık, Sosyal Güvenlik politikaları | Sağlık Reformu, Sosyal Güvenlik Reformu |
11 | Sosyal Politika Reformu Çerçevesinde Kadınlar | Sosyal Politika Reformu |
12 | Türkiye’de Refah Rejimi ve Toplumsal Cinsiyet | Refah Rejimleri |
13 | Yoksulluk, Sosyal hizmet ve Sosyal Yardım Çerçevesinde Toplumsal Cinsiyet | Yoksullukla Mücadele Politikaları, Sosyal Yardımlar |
14 | Toplumsal Cinsiyet ve Eşitlik Politikaları | Eşitllik Kavramı ve Analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kaylı Şaşman Derya, Şahin F. (2016),Sosyal Politikanın Cinsiyet Halleri-Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Hizmet, Nika Yayın Saylıgil,F.(2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Dipnot Yayınevi Özaydınlık, Kevser (2015),”Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye’de Kadın ve Eğitim”,Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Yıl:14, Sayı:33,Temmuz-Aralık,ss:93-112 Dedeoğlu, S., Elveren Adem Y. (2015), 2000’ler Türkiye’sinde Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet, İmge Yayınevi Naldini, M.(2011), Feminist Views On Social Policy and Gender Equality, Gender and Welfare State, Sociologica Buğra, Ayşe (2010), Toplumsal Cinsiyet, İşgücü Piyasaları ve Refah Rejimleri, Türkiye’de Kadın İstihdamı, TÜBİTAK Buğra,A ve Yakut Çakar, B. (2010), Structural Change, The Social Policy Environment and Female Employment In Turkey, Development and Change, C:41,S:3, ss:517-538 Acar Savran, G. (2008), Görünmeyen Emek ve Feminist Politika, Amargi, S.8, ss:6-19 Ecevit, Yıldız(2008),”İşgücüne Katılım ve İstihdam”, Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar,Öncelikler ve Çözüm Önerileri, TÜSİAD Yayınları, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumsal yaşamı ve çalışma yaşamını toplumsal cinsiyet ve eşitlik odaklı bakış açısıyla analiz edebilir | |||||||||
2 | Kamusal politikaları toplumsal cinsiyete duyarlılığı açısından değerlendirebilir | |||||||||
3 | İşgücü Piyasasını toplumsal cinsiyet odaklı analiz edebilir | |||||||||
4 | Eşitlik politikaları açısından sosyal sorunlara çözüm politikası üretebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |