Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalkınma Yönetimi | CEK 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMEL ÇETİNKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yunus Yiğit |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmasında içsel dinamik olarak inanç- ideoloji ve insan gücünün; dışsal olarak para ve teknoloji olarak ağırlıklı rolü; bu bağlamda GÜ´in önüne çıkan kalkınma yönetimi engelleri; sistemin krize girmesiyle ortaya çıkan fırsatları yeni gelişme ve rekabet imkanları çerçevesinde kullanma |
Dersin İçeriği | Gelişmiş Ülkelerde kalkınmanın iç ve dış dinamiklerinin ortaya konması, özellikle bunlardan somut ağırlığı olan para ve teknoloji (bilgi) sistemini ve fırsatları analiz edilip, kalkınmanın sosyo-ekonomik gücünü hareket ettirecek şekilde yönlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişmiş Ülke kalkınmasında başta inanç ve insan unsurunun önemini açıklar | Anlatım, | |
2 | Ekonomi-Politik sistemin gücünü açıklar | Anlatım, | |
3 | Özellikle para sistemini ve gücünü açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sistemin Gelişmiş Ülkeler için dezavantajlarını, enflasyon, kriz ve sömürüye açık yönleri bağlamında açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Sistemin işleyişini kavrama ve bundan kişisel ve ulusal menfaat sağlamanın imkanlarını tartışır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türkiyede kalkınma yönetimini sosyo-ekonomik açıdan değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalkınma yönetiminin temel dinamiği, Toplumun inanç, ideoloji ve insangücü yönetimi. | |
2 | Dünyada ekonomi-politik güç dengesine teknoloji, bilgi ve para sisteminin etkileri. | |
3 | Seminer ve tartışma | |
4 | Dünya para sistemi ve gelişimi | |
5 | Süper güce (ABD) prim veren sabit kur döviz kambiyo para sistemi (IMF- Bretton Woods 1946) | |
6 | Ekonomi politik dengelerde değişim. Karşılıksız kontrollü dalgalı kur sistemi (Kingston- 1976) | |
7 | Para sistemindeki dengesizlik ve istikrarsızlığın getirdiği enflasyon ve bunun AGÜ kalkınmalarına etkisi | |
8 | Seminer ve tartışma | |
9 | Avrupa Para Sistemi (EMS) ve yeni bir güç alanı. Bloklaşmanın çözülmesi yeni birliklerin doğuşu. | |
10 | Avrupa Para Birliğine geçiş (Maastrich-1994) ve "Euro" uygulamasının (2000) dünya ve Türk ekonomisine etkisi. | |
11 | Seminer ve tartışma | |
12 | Uzakdoğu ve orta doğudaki gelişmeler. Ekonomik rekabetin hız kazanması G.Ü. lere yeni fırsat ve alanların açılması. | |
13 | Para krizinin kronikleşmesi ABD dolarının yön değiştirerek krizi petrole ve altına sıçratması. | |
14 | Tüm bu gelişmelerde Gelişmekte Olan Ülkeler (G.Ü) kalkınma fırsatlarının doğması ve aynı zamanda büyük bir çatışmanın başlama ihtimalinin analizi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Subrata, GHATAK: Intruduction to Development Economics 4. th. ED. NY-1998 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gelişmiş Ülke kalkınmasında başta inanç ve insan unsurunun önemini açıklar | |||||||||
2 | Ekonomi-Politik sistemin gücünü açıklar | |||||||||
3 | Özellikle para sistemini ve gücünü açıklar | |||||||||
4 | Sistemin Gelişmiş Ülkeler için dezavantajlarını, enflasyon, kriz ve sömürüye açık yönleri bağlamında açıklar | |||||||||
5 | Sistemin işleyişini kavrama ve bundan kişisel ve ulusal menfaat sağlamanın imkanlarını tartışır | |||||||||
6 | Türkiyede kalkınma yönetimini sosyo-ekonomik açıdan değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |