Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendisler İçin İleri İstatistik Analizi | ENM 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Verilerin basit ve çok değişkenli istatistik teknikler kullanılarak analiz edilerek sonuçların yorumlanması ve karar vericilere yardımcı olmak |
Dersin İçeriği | Örnekleme dağılımları ve Hipotez testleri, Nonparametrik testler Ki-kare bağımsızlık testleri, Varyans Analizi, Regresyon Analizi, Bazı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uygun veri derleme yöntemini seçer | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Verileri derler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Ham verileri istatistik analiz için hazır hale getirir | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | İstatistik paket programlar kullanır | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Verilere uygun analiz tekniklerini seçer | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Hipotezler kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Hipotezleri test eder ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Paket programlar kullanarak verileri analiz eder | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, | |
9 | Analiz çıktılarının değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Güvenilirlik analizleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Analiz sonuçlarını rapor eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Örnekleme dağılımları | Ders notu |
2 | Hipotez Testleri | Ders notu |
3 | Nonparametrik Testler | Ders notu |
4 | Nonparametrik Testler (Devam) | Ders notu |
5 | Ki-kare Bağımsızlık Testleri | Ders notu |
6 | Varyans Analizi | Ders notu |
7 | Tek ve Çift Yönlü Varyans Analizi | Ders notu |
8 | Regresyon ve Korelasyon Analizi | Ders notu |
9 | Doğrusal Regresyon Modeli Varsayımları, Basit Regresyon Modelleri | Ders notu |
10 | Çoklu Regresyon Modelleri | Ders notu |
11 | Regresyon Modelleri İçin Testler | Ders notu |
12 | Kümeleme Analizi | Ders notu |
13 | Faktör Analizi | Ders notu |
14 | Ayırma Analizi | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Özdamar K., Paket Programlarla İstatistik Veri Analizi, Cilt I ve II, Kaan Kitabevi, 2004 2. Albayrak A, S., Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler, Asil yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve uygulama gerekliliğini bilir ve bu alandaki projelerde liderlik edebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uygun veri derleme yöntemini seçer | |||||||
2 | Verileri derler | |||||||
3 | Ham verileri istatistik analiz için hazır hale getirir | |||||||
4 | İstatistik paket programlar kullanır | |||||||
5 | Verilere uygun analiz tekniklerini seçer | |||||||
6 | Hipotezler kurar | |||||||
7 | Hipotezleri test eder ve yorumlar | |||||||
8 | Paket programlar kullanarak verileri analiz eder | |||||||
9 | Analiz çıktılarının değerlendirir | |||||||
10 | Güvenilirlik analizleri yapar | |||||||
11 | Analiz sonuçlarını rapor eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |