Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Maden Jeofiziği | JFM 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Maden aramalarında kullanılan Jeofizik yöntemlerin maden türlerine ve cinslerine göre saptanması konusunun öğrencilere daha ileri düzeyde öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Maden yataklarının türleri ve oluşumu. Çeşitli maden zonlarının araştırılmasında uygun Jeofizik yöntemlerin belirlenmesi. Jeofizik yöntemlerle maden arama ilkeleri. Jeofiziksel aramalarda işlem aşamaları. Jeofiziksel yöntemlerin tasarlanması. Elektrik, Elektromanyetik, Sismik, Manyetik vs. yöntemlerde en yeni maden arama tekniklerinin incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, maden türlerini ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Öğrenciler, madenlerin oluşum şekillerini ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Öğrenciler, maden olabilecek sahaları ile maden olamayacak sahaları birbirinden ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Öğrenciler, aranacak maden türlerine göre en uygun jeofizik yöntemleri seçerler | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
5 | Öğrenciler, araziye en uygun ölçüm şeklini tasarlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
6 | Öğrenciler, arazi verilerine hesaplama yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
7 | Öğrenciler, ölçüm ve hesap çıktılarını değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizik Maden ve İnsan | 1. Hafta Ders Notu |
2 | Maden Aramalarında Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler-1 | 2. Hafta Ders Notu |
3 | Maden Aramalarında Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler-2 | 3. Hafta Ders Notu |
4 | Gamma Işını ve Spektrometri Yöntemi | 4. Hafta Ders Notu |
5 | Maden Aramalarında Gravite Yöntemi | 5. Hafta Ders Notu |
6 | Metalik Maden Aramalarında IP Yöntemi | 6. Hafta Ders Notu |
7 | Maden Jeofiziğinde GPR Yöntemi | 7. Hafta Ders Notu |
8 | Mineral Tozları ve Tıbbi Etkileri-1 | 8. Hafta Ders Notu |
9 | Mineral Tozları ve Tıbbi Etkileri-2 | 9. Hafta Ders Notu |
10 | Terkedilmiş Kromit Sahasının Tekrar İşletile bilirlik | 10. Hafta Makale |
11 | Krom madeni üzerinde mikrogravite çalışmaları | 11. Hafta Makale |
12 | Maden Aramacılığında Çoklu Elektrot yöntemi | 12. Hafta Makale |
13 | GPR Yöntemi ile krom yüzdesinin tespiti | 13. Hafta Makale |
14 | GPR Yöntemi ile krom yüzdesi tespiti | 14. Hafta Makale |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | Arslan, S. 2016. Maden Aramalarında Gravite Yöntemi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 51-57.
Aşçı, M., Şahin, Ö. K. ve Kurtuluş, C. 2009. Sülfürlü Metalik Maden Sahalarının SP Çözümlerinin İncelenmesi, Kocaeli Üniversitesi Uygulamalı Yerbilimleri 1, 25-48.
Atabey, E. 2016. Çevresel Asbest, Eriyonit ve Diğer Mineral Tozları ve Etkileri (Mezotelyoma ve Pnömokonyozlar): Tıbbi Jeolojik Açıdan Değerlendirme, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 74-82.
Başokur, A. T. 2016. Maden Aramalarında Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 16-28.
Bekar, K. 2016. Metalik Maden Araştırmalarında Yapay Uçlaşma (Induced Polarızatıon - IP) Yöntemi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 58-67.
Demirel, C. 2016. Jeofizik, Maden ve İnsan, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 12-15.
Evren, E., Çakır, Z., Mintaş, H. ve Kartal, Ü. 2016. Maden Jeofiziğinde Yeraltı Radarı (GPR) Uygulamaları ve Türkiye’den Örnekler, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 68-73.
Kalyoncuoğlu, Ü. Y., Çelik, C., Öksüm, E. ve Çakmak, Ö. 2018. Terkedilmiş Kromit Maden Sahasının Gravite ve Manyetik Yöntemler ile Yeniden İşletile bilirliğinin Araştırılması, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6, 4, 643-649.
Kınalıbalaban, B., Beyhan, G. ve Karavul, C. 2013. Sofalıca bölgesi (Gaziantep) krom madeni üzerinde mikrogravite anomalilerinin normalize tam gradyent ve doğrusal olmayan ters çözümle modellenmesi, SAÜ. Fen Bil. Der. 17, 2, 247-255.
Maden Jeofiziği (2016). Jeofizik Bülteni, Jeofizik Mühendisleri Odası, Sayı:76-77, Ankara.
Maden Jeofiziği ile ilgili bilimsel ve ileri düzeydeki makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası Jeofizik Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler)
Özdemir, A. ve Savaş, İ. Maden Aramacılığında Bir Gelişim Çok Elektrotlu Özdirenç Görüntüleme, 24-29, www.madencilik-turkiye.com
Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E. 1990. Applied Geophysics, Cambridge University Press.
Yalçıner, C. Ç. ve Gündoğdu, E. 2011. Yeraltı Radarı (GPR) Yöntemi ile Krom Cevherinin Yüzde Değerinin Tespiti, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 24, 2, 85-100.
Yiğit, Y. ve Maden, N. 2016. Gamma Ray Spektrometre Ölçümlerinin AU+AG Cevherleşme Sahalarına Uygulanması: Çitdüzü-Zarfu Yöresi (Gümüşhane) Örneği, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Bülteni-Maden Jeofiziği, 76-77, 44-50. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, maden türlerini ayırt ederler | ||||||
2 | Öğrenciler, madenlerin oluşum şekillerini ayırt ederler | ||||||
3 | Öğrenciler, maden olabilecek sahaları ile maden olamayacak sahaları birbirinden ayırt ederler | ||||||
4 | Öğrenciler, aranacak maden türlerine göre en uygun jeofizik yöntemleri seçerler | ||||||
5 | Öğrenciler, araziye en uygun ölçüm şeklini tasarlarlar | ||||||
6 | Öğrenciler, arazi verilerine hesaplama yöntemlerini uygularlar | ||||||
7 | Öğrenciler, ölçüm ve hesap çıktılarını değerlendirir ve yorumlarlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |