Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşam Döngüsü Analizi ve Mühendislik Uygulamaları | CEM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşam Döngüsü Analizi çalışmaları, Sürdürülebilirlik Analizlerinin temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda, bu dersin amacı; Sürdürülebilirlik analizi ve farklı mühendislik uygulamaları için yaşam döngüsü analizini uygulayabilecek temel bilgi birikimini ve uygulama becerilerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi Perspektifi kazanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Envanter ve çevresel etkiler arasında ilişki kurar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) Tanımı ve Sistem Odaklı Düşünme, YDA Avantajları ve Dezavantajları, | |
2 | YDA Tarihi, YDA ve Sürdürülebilirlik | |
3 | YDA Destekleyen Nicel ve Nitel Yöntemler | |
4 | ISO Çerçevesi, ISO 14040, Hedef ve Kapsam Tanımı, | |
5 | Yaşam Döngüsü Envanter Analizi için Veri Toplama, Veri Yönetimi ve YDA Veritabanları | |
6 | Çoklu Proseslerin ve Çok Fonksiyonlu Ürün Sistemlerinin Analizi | |
7 | YDA'da Belirsizlik ve Değişkenlik | |
8 | İleri Yaşam Döngüsü Modelleri-YDA Yazılımları | |
9 | Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi | |
10 | Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi (LCCA), Sosyal Yaşam Döngüsü Analizi (SLCA) | |
11 | Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri | |
12 | Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri | |
13 | Uygulamalı YDA Çalışmaları | |
14 | Uygulamalı YDA Çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014. H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015. M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi Perspektifi kazanır. | 3 | |||||
2 | Envanter ve çevresel etkiler arasında ilişki kurar. | 5 | 3 | 3 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |