Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Mühendisliğinde Entegre Yönetim Sistemleri | CEM 535 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda büyük önem kazanan kalite yönetim sistemleri ile çevre mühendisliği arasındaki en önemli köprü olan Entegre Yönetim Sistemleri konusunu öncelikli olarak çevre bilinci ve kalite çerçevesinde tanıtmak , genel işleyiş,kuruluş ve uygulama prensiplerini öğreterek iş güvenliği ve çys hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Endüstrilerde çevre yönetim sistemi oluşturulmasında Yasa, Yönetmelikler ve standartların önemi, Atık kontrolünde etkili yasa ve yönetmelikler, ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001,ISO 17025 in ön hazırlık çalışma yöntemleri ve çevre mühendisliğine katkısı, Farklı Endüstriler ve Atık Karakterizasyonları, Atık Azaltma Yöntemleri, Proses Kontrolü Yeniden kullanım ve atık azaltmaya etkileri, Geri Kazanım yöntemleri, Çevre Yönetim Sistemlerinin Uygulanışı, çevre kirliliğini kaynağında önlemek, atık miktarlarını kontrol altında tutmak ve iyileştirmek veya atığın oluşmasını, emisyonunu veya boşaltılmasını önlemek, azaltmak veya kontrol etmek, doğal kaynakları koruyarak verimli kullanmak, uygulanabilir teknolojileri seçerek tesis ve proses tasarımında çevresel etkilerini dikkate almak başta olmak üzere çevreyi olumsuz yönde önemli derecede etkileyecek kirlilikleri önleyebilmek konularını içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalitenin tanımını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Çevre ile kalite yönetimi entegrasyonunu yapar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Atık yönetimi ve kaynak yönetimi tasarlar Çevre yönetim sistemlerini özellikle 14001 i tanır, oluşturur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Farklı standartları inceleyerek çevre yönetim sistemi standartı ile paralel noktalarını ortaya koyar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Farklı endüstrilerde entegrasyon örneklerini inceler. | Tartışma, | Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik uygulamalarda kalite tanımı ,Çevre Mühendisliği ve kalite entegrasyonu | |
2 | ISO 9001 Kalite yönetim sistem standardı | |
3 | Endüstriyel tesislerde çevresel kirlilik boyutlarının belirlenmesi ve ISO 14001 'e giriş | |
4 | Çevre yönetim sistemi ISO -14001 ana parametreleri | |
5 | Çevre yönetim sistemi ISO -14001 nasıl uygulanır | |
6 | ISO 14001-2015 Revizyonu ile oluşan yenilikler | |
7 | ISO 45001 -İş sağlığı ve güvenliği standardının açıklanması | |
8 | ISO 50001 standartının açıklanması | |
9 | ISO 17025 standartının açıklanması | |
10 | Yönetim sistemlerinin ortak süreçleri ve açıklanması ve Entegrasyonun yararları | |
11 | Türk çevre mevzuatı ve yönetim sistemleriyle bağlantısı | |
12 | Farklı sektörlerde uygulanan standart uygulamalarının değerlendirilmesi | |
13 | Farklı sektörlerde uygulanan standart uygulamalarının değerlendirilmesi | |
14 | Farklı sektörlerde uygulanan standart uygulamalarının değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- TS EN ISO 14001:2004 Çevre Yönetim Sistemi Temel Eğitim Kitabı |
Ders Kaynakları | 2- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitim Kitabı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kalitenin tanımını yapar | 5 | |||||
2 | Çevre ile kalite yönetimi entegrasyonunu yapar | 5 | |||||
3 | Atık yönetimi ve kaynak yönetimi tasarlar Çevre yönetim sistemlerini özellikle 14001 i tanır, oluşturur | 5 | |||||
4 | Farklı standartları inceleyerek çevre yönetim sistemi standartı ile paralel noktalarını ortaya koyar | 5 | 5 | ||||
5 | Farklı endüstrilerde entegrasyon örneklerini inceler. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |