Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doku ve Eklem Mekaniği | MTI 567 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders özellikle insan vücudundaki eklemleri meydana getiren sert ve yumuşak dokuların anatomik yapılarını tanımlayarak biyomekanik özellikleri ve işlevleri konusunda araştırmacılara ve mühendislik öğrencilerine bilgi verir. Ayrıca sürekli ortamlar mekaniği ile ilgili temel bilgiler vererek bunların uygulandığı doku matematiksel modellerini ve hesaplamalarını gösterir. Dokuların mekanik davranışlarının değerlendirilmesi ve tedavisi için bu konuda çalışacak mühendislere bilinmesi gerekli biyomekanik alt yapıyı kazandıracaktır. |
Dersin İçeriği | Biyolojik dokuların mekaniği, Sürekli ortamlar biyomekaniği, Kemik dokusu, Omur ve Disk, Eklem Kıkırdağı, Tendonlar ve Bağlar, Kaslar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanik ve Sürekli Ortamlar Biyomekaniği ile ilgili temel bilgilere sahip olur ve hesaplamalar yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Kemik Dokusu ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Omur ve Disk ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Eklem Kıkırdağı ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Tendon, Bağ ve Kas Dokuları ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Biyomekanik, Biyokatıların mekaniği, Çok fazlı yapıların mekaniği | |
2 | Sürekli Ortamlar Biyomekaniği: Tensörler, Gerilme ve Zorlanma | |
3 | Sürekli Ortamlar Biyomekaniği: Elastisite, Viskoelastisite | |
4 | Sürekli Ortamlar Biyomekaniği: Poroelastisite, İki faz teorisi | |
5 | Kemik Dokusu: Anatomik yapı, Kemik biyomekaniği, | |
6 | Kemik Dokusu: Matematiksel modeller, Adaptif yenilenme, Doku mühendisliği | |
7 | Omur ve Disk: Anatomik yapı, Biyomekanik özellikler, Matematiksel modeller | |
8 | Eklem Kıkırdağı: Anatomik ve Biyomekanik özellikler, Matematiksel modeller, Doku mühendisliği | |
9 | 1. Vize Sınavı | |
10 | Tendonlar ve Bağlar: Anatomik ve Biyomekanik özellikler | |
11 | Tendonlar ve Bağlar: Matematiksel modeller, Doku mühendisliği | |
12 | Kaslar: Anatomik ve Biyomekanik özellikler, Kasılma mekaniği | |
13 | Kaslar: Matematiksel modeller, Adaptif yenilenme, Doku mühendisliği | |
14 | 2. Vize Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Doku Biyomekaniği. Ahmet Çağatay Çilingir. Nobel Akademik Yayıncılık, 2021 2- Basic Biomechanics of the Musculoskeletal System. Nordin, M; Frankel, VH. Lippincott Williams & Wilkins; Third edition, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekanik ve Sürekli Ortamlar Biyomekaniği ile ilgili temel bilgilere sahip olur ve hesaplamalar yapabilir | |||||
2 | Kemik Dokusu ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | |||||
3 | Omur ve Disk ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | |||||
4 | Eklem Kıkırdağı ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | |||||
5 | Tendon, Bağ ve Kas Dokuları ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 40 |
2. Ara Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 0 | 0 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |