Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yoğuşturucular ve Buharlaştırıcılar ENJ 560 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NEZAKET PARLAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mühendislerin problemlerinin çözümünde buharlaştırıcı ve yoğuşturucularla ilgili çözüm tekniklerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

Isı Eşanjörleri. Isıl Dizayn Metodları. Toplam Isı Transfer Katsayısı. Basınç Düşümleri. Tek Fazlı Akışta Isı Transferi. Yoğuşma Teorisi. Dik Duvarda Yoğuşma. Yatay Boru Üzerinde Yoğuşma. Yatay Boru Demetinde Yoğuşma. Dik Boru İçinde Yoğuşma. Dik Boru Dışında Yoğuşma. Yatay Boru İçinde Yoğuşma. Yoğuşturucu Dizaynı. Isıl Analiz. Güç Santrali Yoğuşturucuları. Proses Yoğuşturucuları.Soğutma ve Klima Sistemleri Yoğuşturucuları. Kaynama ve Buharlaşma. Havuz Kaynama, Zorlanmış Taşınım Kaynaması. Buharlaştırıcı Dizaynı. Toplam Isı Transfer Katsayısı. Isıl Analiz. Borular Üzerinde Yoğuşma ve Buzlanma. İki Fazlı Akış, hava tarafı basınç düşümü ve ısı transferi, soğutucu tarafı basınç düşümü ve ısı transferi. Farklı Tip Buharlaştırıcılar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Buharlaştırıcı sistemlerini tasarlamak. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Yoğuşturucu sistemlerini tasarlamak. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Termal sistemlerde kullanılan ısı değiştiricilerini boyutlandırmak. Anlatım, Doğru Yanlış Testleri,
4 Tek fazlı akış olaylarını modellemek. Anlatım,
5 Güç santrallerini modellemek. Anlatım,
6 İki fazlı akışı modellemek. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Isı Eşanjörleri. Isıl Dizayn Metodları.
2 Toplam Isı Transfer Katsayısı. Tek Fazlı Akışta Isı Transferi.
3 Yoğuşma Teorisi.
4 Dik Duvarda Yoğuşma. Yatay Boru Üzerinde Yoğuşma.
5 Dik Boru Dışında Yoğuşma. Yatay Boru İçinde Yoğuşma.
6 Yoğuşturucu Dizaynı.
7 Isıl Analiz. Güç Santrali Yoğuşturucuları.
8 Proses Yoğuşturucuları.Soğutma ve Klima Sistemleri Yoğuşturucuları
9 Kaynama ve Buharlaşma. Havuz Kaynama
10 Zorlanmış Taşınım Kaynaması. Buharlaştırıcı Dizaynı.
11 Borular Üzerinde Yoğuşma ve Buzlanma
12 İki Fazlı Akış, hava tarafı basınç düşümü ve ısı transferi
13 Soğutucu tarafı basınç düşümü ve ısı transferi.
14 Farklı Tip Buharlaştırıcılar.
Kaynaklar
Ders Notu

Doç.Dr. Nezaket Parlak Ders Notları, 2019.

Ders Kaynakları

1) Hewitt, G.H., J.M.Delhaye,N.Zuber; Multiphase Science and Technology, (Vol 1-2), Hemisphere Publ.Cor., 1996.
2) Sohal, M.S., T.J.Rabos; Two-phase Flow in Energy Exchange Systems, Hemisphere Publ.Cor.,1992.
3) Delhaye, J.M., M.Giot,M.L.Rietmuller; Thermohydraulics of Two-Phase for Industrial Design,Series in Thermal and Fluid Engineering, Hemisphere Publ.Cor., 1991.
4) Kakaç, S.; Boilers, Evaporators, and Condersers, John Wiley&Sons, İnc. 1991

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
1 Buharlaştırıcı sistemlerini tasarlamak.
2 Yoğuşturucu sistemlerini tasarlamak.
3 Termal sistemlerde kullanılan ısı değiştiricilerini boyutlandırmak.
4 Tek fazlı akış olaylarını modellemek.
5 Güç santrallerini modellemek.
6 İki fazlı akışı modellemek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Ara Sınav 50
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 10 100
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6