Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Modelleme Teknikleri | ENJ 547 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN SERHAD SOYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modelleme teknikleri giderek artan bir şekilde kompleks uygulamalara uygulanarak, daha kısa sürede ve daha az maliyetle geliştirme süreci tamamlanabilmektedir. Özellikle deneysel koşulların birebir modellenebilmesi modellerin doğruluğunun giderek gerçek koşullara doğru gelişmesini sağlamaktadır. Bu dersin amacı, modelleme teknikleri ve bunların uygulama alanları hakkında öğrencilere bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, öğrencilere modelleme kabiliyeti kazanmaları sağlanacak ve bu kabiliyet ile kabul edilebilir zaman süreçlerinde kompleks sistemleri simüle ve analiz etmeleri istenecektir. Derste simülasyon model tasarımları, model uygulamaları ve analizlerinin ileri teknikleri öğretilecektir. Ampirik ve fiziksel modeller, 0-, 1- ve çok boyutlu modeller incelenecektir. Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılması, Sınır koşullarının tayini, Parametre tahmini ve Modellerin validasyonu aşamaları öğrencilerin yapacağı bir proje ile uygulamaya dökülecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İleri Modelleme Teknikleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak | ||
2 | Modelleme becerisi kazanmak | ||
3 | Model uygulamaları ve analizlerini öğrenmek | ||
4 | Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılmasını anlamak | ||
5 | Sınır koşullarının tayini, Parametre tahmini ve Modellerin validasyonu aşamaları uygulayarak öğrenmek |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modellemeye giriş | |
2 | Temel kavramlar ve tanımlamalar | |
3 | Modelleme teknikleri | |
4 | Modellerin kurulması | |
5 | Ampirik modeller | |
6 | Fiziksel modeller | |
7 | 0 boyutlu modeller | |
8 | 1 boyutlu modeller | |
9 | Çok boyutlu modeller | |
10 | Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılması | |
11 | Sınır koşullarının tayini | |
12 | Parametre tahmini | |
13 | Modellerin validasyonu | |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Hakan Serhad Soyhan, İleri Modelleme Teknikleri |
Ders Kaynakları | [1] R.M. Fujimoto, “Parallel and Distributed Simulation Systems”, John Wiley, 2000 [2] J. Banks, J. Carson and B. Nelson, "Discrete-Event System Simulation", 2nd edition, Prentice Hall, 1996 [3] A. Law and D. Kelton, "Simulation Modeling & Analysis", McGraw Hill Publishing Co., 1991 [4] P. Fishwick, “Simulation Model Design and Execution: Building Digital Worlds", Prentice-Hall, 1995 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İleri Modelleme Teknikleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak | |||||
2 | Modelleme becerisi kazanmak | |||||
3 | Model uygulamaları ve analizlerini öğrenmek | |||||
4 | Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılmasını anlamak | |||||
5 | Sınır koşullarının tayini, Parametre tahmini ve Modellerin validasyonu aşamaları uygulayarak öğrenmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |