Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metalurjide Mekanokimyasal Süreçler | MTM 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mekanik kuvvetlerin etkisiyle cevherlerin reaksiyona girme kabiliyetlerinin artırılması, birden fazla bileşenden mekanik kuvvetlerin yardımıyla kimyasal süreçlerin oluşması ile yeni teknolojik fazların ve yapıların oluşturulması üzerine yeni teknolojilerin kavranması |
Dersin İçeriği | Mekanokimya, mekanik aktivasyon, mekanik alaşımlama, cevherlerin reaksiyona girme kabiliyetinin artırılması, seramik tozların mekanokimyasal olarak üretimi, analiz işlemlerinin yorumlanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanokimya ve mekanik aktivasyon kavramlarını kavrar | Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yüksek enerjili öğütmenin etkilerinin kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Yapısal bozunmaları analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Mekanik alaşımlama teorilerini kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekanokimyaya giriş ve temel kavramlar | |
2 | Mekanik aktivasyon teorileri | |
3 | Yüksek enerjili öğütme ve ortam parametreleri | |
4 | Minerallerde yapısal değişimler ve analiz teknikleri 1 (SEM, XRD) | |
5 | Minerallerde yapısal değişimler ve analiz teknikleri 2 (DTA, FTIR) | |
6 | Minerallerin hidrometalurjik süreçlerine mekanik aktivasyonun etkileri | |
7 | Minerallerin pirometallurjik süreçlerine mekanik aktivasyonun etkileri | |
8 | Mekanokimyasal katı hal sentezleri | |
9 | İntermetaliklerin mekanokimyasal sentezi | |
10 | Seramik sistemlerinde mekanokimyasal çalışmalar | |
11 | Seramik sistemlerinde mekanokimyasal çalışmalar | |
12 | Mekanik alaşımlama teorileri ve kinetiği | |
13 | Mekanik alaşımlama parametreleri | |
14 | Örnek mekanik alaşımlama çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) P. Balaz, Extractive Metallurgy of Activated Minerals, Elsevier, 2011 2) A.Z. Zuhasz & L. Opoczky, Mechanical Activation of Minerals by Grinding, Ellis Horwood Books 3) P. Balaz, Mechanochemistry in Nanoscience & Minerals Engineering, Springer, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekanokimya ve mekanik aktivasyon kavramlarını kavrar | ||||||
2 | Yüksek enerjili öğütmenin etkilerinin kavrar | ||||||
3 | Yapısal bozunmaları analiz eder | ||||||
4 | Mekanik alaşımlama teorilerini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 294 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |