Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cam-Seramik Üretim Teknolojileri | MTM 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Seramik malzemelerin en önemlilerinden birisi olan cam, günlük yaşantımızda ve teknik uygulamalarda çok kullanılan bir malzemedir. Camların kontrollü kristalizasyonu ile üretilen cam-seramiklerde teknik seramikler arasında yer almaktadır. Önerilen bu dersin amacı, cam ve cam-seramiklerin üretimlerini, yapılarını, özelliklerini ve üretim teknolojilerini açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Cam oluşum teorileri, camların yapıları, cam hammaddeleri, camların ergitilmesi, cam fırınları, cam rafinasyonu, camların şekillendirme yöntemleri, camlarda faz dönüşümleri, camların kontrollü kristalizasyonu ve cam-seramik dönüşümü, cam-seramikler için çekirdeklendiriciler, cam-seramiklerin özellikleri ve uygulamaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Camı ve cam oluşum teorilerini tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Cam çeşitlerini açıklayabilir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Cam ergitme fırınlarını tanımlayabilir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Cam ergitme reaksiyonlarını tanımlayabilir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Cam üretim yöntemlerini açıklayabilir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Cam-seramikleri tanımlayabilir ve cam-seramik dönüşüm mekanizmalarını açıklayabilir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Cam-seramiklerin özelliklerini ve uygulama alanlarını açıklayabilir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Camların tanımı ve yapıları | 1. Hafta Sunusu |
2 | Cam oluşum teorileri | 2. Hafta Sunusu |
3 | Cam hammaddeleri | 3. Hafta Sunusu |
4 | Camların ergitilmesi, Cam fırınları | 4. Hafta Sunusu |
5 | Cam rafinasyonu | 5. Hafta Sunusu |
6 | Camların şekillendirme yöntemleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Camlarda faz dönüşümleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Camların kontrollü kristalizasyonu ve cam-seramik üretimi | 8. Hafta Sunusu |
9 | Cam-seramik üretimi için uygun camların seçimi | 9. Hafta Sunusu |
10 | Kristalizasyon sırasında fiziksel özelliklerdeki değişimler | 10. Hafta Sunusu |
11 | Cam-seramik sistemleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Cam-seramikler için kullanılan çekirdeklendiriciler ve özellikleri | 12. Hafta Sunusu |
13 | Cam-seramik malzemelerin özellikleri | 13. Hafta Sunusu |
14 | Cam-seramik malzemelerin kullanım alanları | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç.Dr. Şenol YILMAZ, Cam-Seramik Üretim Teknolojileri Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Vogel, W., Structure and Crystallization of Glasses, Pergamon Press, Oxford, 1971. 2. McMillan, P. W., Glass-Ceramics, Academic Press, London, 1979. 3. Lewis, M. H., Glasses and Glass-Ceramics, Chapman and Hall, London, 1989. 4. Paul, A., Chemistry of Glasses, Chapman and Hall, London, 1990. 5. Zarzyckı, J., Glasses and Vitrous State, Cambridge Solid State Science Series, Cambridge, 1991. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Camı ve cam oluşum teorilerini tanımlayabilir. | ||||||
2 | Cam çeşitlerini açıklayabilir. | ||||||
3 | Cam ergitme fırınlarını tanımlayabilir. | ||||||
4 | Cam ergitme reaksiyonlarını tanımlayabilir. | ||||||
5 | Cam üretim yöntemlerini açıklayabilir. | ||||||
6 | Cam-seramikleri tanımlayabilir ve cam-seramik dönüşüm mekanizmalarını açıklayabilir. | ||||||
7 | Cam-seramiklerin özelliklerini ve uygulama alanlarını açıklayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 11 | 11 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |