Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Spektral Analiz Yöntemleri | FIZ 541 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Kuantum Mekaniği ve Atom ve Molekül Fiziği derslerini almış olmalı. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DAVUT AVCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DAVUT AVCI, |
Dersin Yardımcıları | Atom ve Molekül Fiziği Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Lisansüstü eğitim yapan öğrencilerimize spektroskopide kullanılan özel bazı yöntemleri tanıtmak ve bunların hangi uygulamalarda kullanılabileceğini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Spektroskopide temel kavramalar, Mikrodalga spektroskopisi, Kırmızı-altı (IR) spektroskopisi, Raman Spektroskopisi, Atomların elektronik spektroskopisi, İki atomlu moleküllerin elektronik spektroskopisi, Fotolüminesans (Floresans ve Fosforesans), Elektron Spin Rezonans Spektroskopisi (ESR), Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi (NMR), Moleküler simetri ve simetri grupları, Uygulama. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Spektroskopinin çevremizde ve sağlığımızdaki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Moleküler Spektroskopi hakkında temel bilgileri edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mikrodalga spektroskopisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Infrared ve Raman spektroskopisi hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
5 | IR ve Raman spektroskopisi arasındaki farkı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
6 | NMR spektroskopisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
7 | ESR spektroskopisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Fotolüminesans (Floresans ve Fosforesans) hakkında bilgiler edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
9 | Moleküler simetri ve simetri grupları hakkında bilgiler edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spektroskopide temel kavramalar | [1] Sayfa 21-31 |
2 | Mikrodalga spektroskopisi | [1] Sayfa 35-53 |
3 | Kırmızı-altı (IR) spektroskopisi | [1] Sayfa 57-73 |
4 | Kırmızı-altı (IR) spektrumunun çözümlenmesi | [1] Sayfa 57-73 |
5 | Raman spektroskopisi | [1] Sayfa 77-90 |
6 | IR ve Raman spektrumdan yapı belirleme | [1] Sayfa 80-90 |
7 | Atomların elektronik spektroskopisi | [1] Sayfa 93-109 |
8 | İki atomlu moleküllerin elektronik spektroskopisi | [1] Sayfa 113-126 |
9 | ARASINAV | |
10 | Fotolüminesans: Floresans ve Fosforesans | [1] Sayfa 149-162 |
11 | Elektron Spin Rezonans Spektroskopisi (ESR) | [1] Sayfa 165-176 |
12 | Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi (NMR) | [1] Sayfa 179-186 |
13 | Moleküler simetri ve simetri grupları | [1] Sayfa 201-245 |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ş. YURDAKUL, Spektroskopi ve Grup Teorisinin Temelleri Ders Notları, Gazi Kitabevi, Ankara, 2010. |
Ders Kaynakları | [2] C.N. BANWELL, E. M. McCASH, Fundamentals of Molecular Spectroscopy, McGraw-Hill Publishing Company, 1994. [3] B. STUART, D.J. ANDO (editor), Modern Infrared Spectroscopy, John Wiley & Sons, 1996. [4] D.C. HARRIS, M.D. BERTOLUCCI, Symmetry and Spectroscopy, University pres, Oxford, April 1985. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | X | |||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Spektroskopinin çevremizde ve sağlığımızdaki yerini açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
2 | Moleküler Spektroskopi hakkında temel bilgileri edinir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3 | Mikrodalga spektroskopisini açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
4 | Infrared ve Raman spektroskopisi hakkında bilgi verir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
5 | IR ve Raman spektroskopisi arasındaki farkı bilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
6 | NMR spektroskopisini açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
7 | ESR spektroskopisini açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
8 | Fotolüminesans (Floresans ve Fosforesans) hakkında bilgiler edinir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
9 | Moleküler simetri ve simetri grupları hakkında bilgiler edinir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |