Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Enerji Fiziğine Giriş I | FIZ 535 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek enerji ve plazma fiziği anabilim dalınca lisansüstü seviyesinde ilk kez önerilen bu ders ile öğrencilere bu alandaki yapılan çalışmaları basitten karmaşığa olacak şekilde sunmayı, ve onları bu alanda çalışmaya arzu ve istek uyandırarak ülkemizin bu sahada eksik olan uzman eksiğinin giderilmesine katkıda bulunulması hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Foton, Mezon, Antiparçacıklar, Nötrino, Acayip parçacıklar, Kuark modeli, Sekiz Katlı Yapı, Aracı Vektör Bozonlar, Standart Model, Dört kuvvet, QED, QCD, Zayıf Etkileşimler, Korunum Yasaları, Birleştirme Şemaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fotonun Kuantum Elektrodinamiğinde aracı parçacık olma rolünü kavrar. | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Verilen bir Feynman diyagramında gerçek ve sanal parçacıkları birbirinden ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Verilen bir Feynman diyagramında aracı parçacığı ve etkileşmedeki etkin kuvveti belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Verilen bir Feynman diyagramında diyagramın seviyesini (tree loop level) belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Elemanter parçacıkları özelliklerine göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Dört temel kuvveti birbirleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Verilen bir temel parçacığın hangi kuvvet(ler)in etkisinde kalacağını belirler. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Dönem, Foton | [1] Sayfa 11-16 |
2 | Mezonlar, Antiparçacıklar | [1] Sayfa 17-22 |
3 | Nötrinolar | [1] Sayfa 23-27 |
4 | Acayip Parçacıklar | [1] Sayfa 28-32 |
5 | Sekiz Katlı Yapı | [1] Sayfa 33-36 |
6 | Kuark Modeli | [1] Sayfa 37-43 |
7 | Aracı Vektör Bozonlar, Standart Model | [1] Sayfa 44-48 |
8 | Dört kuvvet, Kuantum Elektrodinamiği | [1] Sayfa 55-59 |
9 | Ara sınav | |
10 | Kuantum Kromodinamiği | [1] Sayfa 60-64 |
11 | Zayıf Etkileşimler, Bozunmalar | [1] Sayfa 65-71 |
12 | Korunum Yasaları | [1] Sayfa 72-75 |
13 | Birleştirme Şemaları | [1] Sayfa 76-78 |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Griffiths, David J., Introduction to Elementary Particles, John Wiley & Sons Yayıncılık, İkinci Baskı, 2008, New York. |
Ders Kaynakları | [2] Perkins, Donald H., Introduction to High Energy Physics, Addison-Wesley Yayıncıcılık, Üçüncü Baskı, 1987, Menlo Park. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fotonun Kuantum Elektrodinamiğinde aracı parçacık olma rolünü kavrar. | 3 | ||||||
2 | Verilen bir Feynman diyagramında gerçek ve sanal parçacıkları birbirinden ayırt eder. | |||||||
3 | Verilen bir Feynman diyagramında aracı parçacığı ve etkileşmedeki etkin kuvveti belirler. | |||||||
4 | Verilen bir Feynman diyagramında diyagramın seviyesini (tree loop level) belirler. | |||||||
5 | Elemanter parçacıkları özelliklerine göre sınıflandırır. | |||||||
6 | Dört temel kuvveti birbirleri ile karşılaştırır. | |||||||
7 | Verilen bir temel parçacığın hangi kuvvet(ler)in etkisinde kalacağını belirler. | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |