Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vııı TMB 406 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri

ÇALGI VII 

Önerilen Seçmeli Dersler

-----

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-----

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
 

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

 

Dersin İçeriği
 

Birbirinden farklı amaçlara yönelik olarak oluşturulmuş Türk müziği beste biçimlerinin, müziğe katılan bütün unsurlarıyla birlikte ele alınması ve ayrı ayrı başlıklar altında incelenmesi. Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Örnek eserleri çalar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Transpozeye geçiş yapar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Üslub çalışmalarını uygular. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 İcra tekniğini geliştirme becerisi kazanır Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Grup çalışmasına katılır. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Orkestra çalışmalarına katılır Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönem tekrarı Bir önceki dönemde öğrenilen konuların tekrar edilmesi, bir önceki dönemde geçilen eserlerin kayıtlarının tekrar dinlenmesi bol bol egzersiz çalışmaları yapılması
2 Suzidil Makamı, Tamburi Ali Efendi “Suzidil Peşrev” 1.ve2. Hane Suzidil makamı ile ilgili teorik bilgiler, bu makamda bestelenmiş saz eserleri veya şarkıların ses kayıtlarına ulaşılması ve dinletilmesi Tamburi ali Efendinin Suzidil Peşrevinin solfejinin yapılması
3 Sedat Öztoprak “Suzidil Saz Semai” 1.ve 2. Hane Sedat öztoprak'ın suzidil saz semai" solfejinin yapılması, 1. ve 2. hane ezberlenmesi
4 Sedat Öztoprak “Suzidil Saz Semai” 3.ve4.hane 10/8 lik usulden 6/8 lik usullere bağlantı olan eserlerin hatırlanması 6/8 lik notaların Ney'de üfleme teknikleri
5 Bireysel çalışma Suzidil makamı ile ilgili breysel seyir ve ezgi örnekleri oluşturma, bu konu ile ilgili yapılmış çalışmalardan faydalanma 6 Öğrenilen makamlarla ilgili longa ve sirtolar
6 Öğrenilen makamlarla ilgili longa ve sirtolar Longa ve Sirtolarla ilgili genel bilgilerin hatırlatılması, Ney"e en çok yakışan longa ve sirto örneklerinin kayıtlarını dinletilmesi
7 Dilhayat Kalfa “Evcara Peşrev” Evcara makamı hakkında teorik bilgiler, Dilhayat kalfa hakkında genel bilgiler
8 Dilhayat Kalfa “Evcara Saz Semai” 1.ve 2. Hane Dilhayat Kalfanın Evcara peşrevinin 1. ve 2. hane ezberlenmesi ve solfejinin yapılması
9 Dilhayat Kalfa “Evcara Saz Semai” 3.ve 4. Hane Dilhayat Kalfa'nın Evcara Saz Semaisinin 3. ve 4. hanesinin solfejinin yapılması ve ezberlenmesi, bu eserin ses kaydının dinletilmesi
10 Tranzpoze Çalışmaları Transpozenin tanımı ve açıklanması, Ney sazında transpozenin önemi ve zorluğu ile ilgili konularda araştırmalar
11 Kız Ney ile Yerinden akort uşşak , 5 ses Ney ile 1 ses uşşak transpoze çalışmaları Önceden verilen örnek transpoze çalışmalır etütlerinin ezberlenmesi, uşşak makamı dizisi hakkında bilgilerin yeniden tekrarlanması
12 Suzidil ve Diğer birleşik makamlar ile ilgili taksim çalışmaları Suzidil makamı ile ilgili Ney kayıtlarının veya diğer enstrüman kayıtlarının araştırılıp bulunarak dinletilmesi
13 Toplu çalışma canlı performans Çeşitli solo ve toplu icra çalışmalarından oluşan öğrenci konserlerinin düzenlenmesi, ve bu çalışmalarda hoca yardımıyle canlı performans konserlerinin düzenlenmesi
14 Genel Tekrar Öğrenilen teorik ve uygulama konularının yıl sonu değerlendirmesinin yapılması
Kaynaklar
Ders Notu

Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notu.

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Örnek eserleri çalar. 5 5 5 5 5 5 5
2 Transpozeye geçiş yapar.
3 Üslub çalışmalarını uygular. 5 5 5 5 5
4 İcra tekniğini geliştirme becerisi kazanır
5 Grup çalışmasına katılır.
6 Orkestra çalışmalarına katılır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Performans Görevi (Uygulama) 3 5 15
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5