Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Vııı | TMB 406 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI VII |
|
Önerilen Seçmeli Dersler | ----- |
|
Dersin Dili | Türkçe | |
Dersin Seviyesi | Lisans | |
Dersin Türü | Seçmeli | |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN | |
Dersi Verenler | ||
Dersin Yardımcıları | ----- |
|
Dersin Kategorisi | Diğer | |
Dersin Amacı |
|
|
Dersin İçeriği |
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örnek eserleri çalar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Transpozeye geçiş yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Üslub çalışmalarını uygular. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | İcra tekniğini geliştirme becerisi kazanır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Grup çalışmasına katılır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Orkestra çalışmalarına katılır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Bir önceki dönemde öğrenilen konuların tekrar edilmesi, bir önceki dönemde geçilen eserlerin kayıtlarının tekrar dinlenmesi bol bol egzersiz çalışmaları yapılması |
2 | Suzidil Makamı, Tamburi Ali Efendi “Suzidil Peşrev” 1.ve2. Hane | Suzidil makamı ile ilgili teorik bilgiler, bu makamda bestelenmiş saz eserleri veya şarkıların ses kayıtlarına ulaşılması ve dinletilmesi Tamburi ali Efendinin Suzidil Peşrevinin solfejinin yapılması |
3 | Sedat Öztoprak “Suzidil Saz Semai” 1.ve 2. Hane | Sedat öztoprak'ın suzidil saz semai" solfejinin yapılması, 1. ve 2. hane ezberlenmesi |
4 | Sedat Öztoprak “Suzidil Saz Semai” 3.ve4.hane | 10/8 lik usulden 6/8 lik usullere bağlantı olan eserlerin hatırlanması 6/8 lik notaların Ney'de üfleme teknikleri |
5 | Bireysel çalışma | Suzidil makamı ile ilgili breysel seyir ve ezgi örnekleri oluşturma, bu konu ile ilgili yapılmış çalışmalardan faydalanma 6 Öğrenilen makamlarla ilgili longa ve sirtolar |
6 | Öğrenilen makamlarla ilgili longa ve sirtolar | Longa ve Sirtolarla ilgili genel bilgilerin hatırlatılması, Ney"e en çok yakışan longa ve sirto örneklerinin kayıtlarını dinletilmesi |
7 | Dilhayat Kalfa “Evcara Peşrev” | Evcara makamı hakkında teorik bilgiler, Dilhayat kalfa hakkında genel bilgiler |
8 | Dilhayat Kalfa “Evcara Saz Semai” 1.ve 2. Hane | Dilhayat Kalfanın Evcara peşrevinin 1. ve 2. hane ezberlenmesi ve solfejinin yapılması |
9 | Dilhayat Kalfa “Evcara Saz Semai” 3.ve 4. Hane | Dilhayat Kalfa'nın Evcara Saz Semaisinin 3. ve 4. hanesinin solfejinin yapılması ve ezberlenmesi, bu eserin ses kaydının dinletilmesi |
10 | Tranzpoze Çalışmaları | Transpozenin tanımı ve açıklanması, Ney sazında transpozenin önemi ve zorluğu ile ilgili konularda araştırmalar |
11 | Kız Ney ile Yerinden akort uşşak , 5 ses Ney ile 1 ses uşşak transpoze çalışmaları | Önceden verilen örnek transpoze çalışmalır etütlerinin ezberlenmesi, uşşak makamı dizisi hakkında bilgilerin yeniden tekrarlanması |
12 | Suzidil ve Diğer birleşik makamlar ile ilgili taksim çalışmaları | Suzidil makamı ile ilgili Ney kayıtlarının veya diğer enstrüman kayıtlarının araştırılıp bulunarak dinletilmesi |
13 | Toplu çalışma canlı performans | Çeşitli solo ve toplu icra çalışmalarından oluşan öğrenci konserlerinin düzenlenmesi, ve bu çalışmalarda hoca yardımıyle canlı performans konserlerinin düzenlenmesi |
14 | Genel Tekrar | Öğrenilen teorik ve uygulama konularının yıl sonu değerlendirmesinin yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notu. |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Örnek eserleri çalar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Transpozeye geçiş yapar. | ||||||||||||
3 | Üslub çalışmalarını uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | İcra tekniğini geliştirme becerisi kazanır | ||||||||||||
5 | Grup çalışmasına katılır. | ||||||||||||
6 | Orkestra çalışmalarına katılır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |