Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dini Müzik | TMB 440 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr.Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Din Musikisinin tarihi gelişimi ve formları hakkında bilgi kazanmak |
Dersin İçeriği | Türk Din Musikisi’nin Tarihi Gelişimi, Formları, Formlara Ait Örnekler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik, müziğin temel kavramlarını,amacını ve çeşitlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Türk Din Musikisinin tarihi ve kültürel gelişimini özetler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türk Din Müziğinin Türk İslam sanatları arasındaki yerini tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk Din Musikisi’ndeki makam ve usul yapılarını anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Ses kullanımıyla ilgili teknik bilgi ve duyuları geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Türk Din Musikisi formlarına ait örnek eserleri listeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dini Müziği, Tanımı ve Muhtevası | |
2 | Türk İslam Dünyasında Dini Müziğin Yeri | |
3 | Türk Dini Müziği Kültürü ve Formları | |
4 | Türk Dini Müziğinde icra hususiyetleri | |
5 | Türk Dini Müziğinde Kullanılan Basit Makamlar | |
6 | Türk Dini Müziğinde Şed Makamların Kullanılışı | |
7 | Türk Din Müziğinde Makam-Form İlişkisi | |
8 | Türk Din Müziğinde Kullanılan Usuller ve Mertebeleri | |
9 | Basit ve Mürekkep (Bileşik) Usul Bilgileri | |
10 | Dini Müzikte Ses Kullanımı ile İlgili Teknik Bilgiler | |
11 | Makamların Dini Müzik Formlarına Uygulanışı | |
12 | Ezan, Salâ, Kıraat, Cumhur Müezzinliği,Kaside Formlarında Uygulama | |
13 | Naat, İlahi, Tevşih, Mevlid formlarında uygulama | |
14 | Mevlevi Ayini Formunda uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Komisyon (2017), Türk Din Musikisi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara. |
Ders Kaynakları |
[2] Tura, Yalçın (1988), Türk Musikisinin Meseleleri, Pan Yayınları, İstanbul. [5]Özkan,İsmail Hakkı(1994),Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken, İstanbul.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzik, müziğin temel kavramlarını,amacını ve çeşitlerini tanımlar | ||||||||||||
2 | Türk Din Musikisinin tarihi ve kültürel gelişimini özetler | ||||||||||||
3 | Türk Din Müziğinin Türk İslam sanatları arasındaki yerini tasvir eder | ||||||||||||
4 | Türk Din Musikisi’ndeki makam ve usul yapılarını anlatır | ||||||||||||
5 | Ses kullanımıyla ilgili teknik bilgi ve duyuları geliştirir | ||||||||||||
6 | Türk Din Musikisi formlarına ait örnek eserleri listeler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Sözlü Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |