Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Meşki I | TMB 459 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Türk Müziği Nazariyatı, Türk Müziği Repertuarı ve Usul derslerinin alınması. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Musiki geleneğinin günümüze kadar aktarımını sağlamış meşk yönteminin hem teorik hem de pratikte öğretilmesi ve uygulanması. Hoca-talebe ilişkisinin sağlamlaştırılması. Hafıza ve usul vurma arasındaki bağlantıyı güçlendirerek nota yazısına bağımlılığın azaltılması. |
Dersin İçeriği | Geleneksel meşk yöntemindeki çalışma düzeninin öğretimi. Nota yazısı kullanılmadan ve nota telaffuzları yapılmadan; seslendirmelerin müzikal aralıkları öne çıkartarak makamsal bütünlüğün zihinde daha kalıcı yer etmesini sağlamak. Büyük usullerle klasik eserlerin öğretimi. Eserlerin güfteleri üzerinden konuşmalar. Usul kalıpları ile hece yapıları arasındaki bağlantılarla eserin müzikal yapısını hafızaya alabilme kabiliyetini geliştirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meşk sisteminin temel dinamiklerini öğrenir, İsmail Dede Efendi'nin hayatı hakkında bilgi sahibi olur, Sultaniyegah Makamına hakim olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevinin 1. ve 2. hanesini ezberler. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevinin 3. ve 4. hanesini ezberler. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Hafif Usulünü öğrenir ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" un güftesini ezberler ve büyük oranda esere hakim olur. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Çalgı icrasından bağımsız, güfte ve usul kalıplarını hatırlatıcı unsur olarak kullanıp eser ezberlemeyi öğrenir. Nota yazısı kullanmaksızın aralık odaklı yaklaşımla makam yapılarını pratik şekilde çözümleyebilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Zencir usulünü öğrenir. Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür"ün güftesini ezberleyip eseri büyük oranda öğrenir. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Müsikisi Meşk sistemine giriş ve Hammamizade İsmail Dede Efendi ve Sultaniyegah Makamı | Dersin kaynakları, Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin hayatı, Sultaniyegah makamı nazariyatı |
2 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (1. ve 2. hane) | Sultaniyegah makamı nazariyatı ve Çifte Düyek Usulü. |
3 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (3. ve 4. hane) | Önceki ön hazırlık kaynağı |
4 | Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" | Hafif Usulü ve Alaeddin Yavaşça’nın okuduğu eser kaydı. |
5 | Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) | Önceki ön hazırlık kaynağı |
6 | Nedim Ağa'nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi, Hafif Usulü ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (tekrar) | Cüneyt Kosal ve Niyazi Sayın'ın icra ettiği peşrev kaydı ve Alaeddin Yavaşça'nın okuduğu eser. |
7 | Adı geçen eserler, Hammamizade İsmail Dede Efendi ve Sultaniyegah makamı nazariyatı ile alakalı genel tekrar. | Önceki ön hazırlık kaynakları |
8 | Vize | Önceki ön hazırlık kaynakları |
9 | Zencir usulü ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". | Zencir usulü ve Alaeddin Yavaşçanın okuduğu eser kaydı |
10 | Zencir usulü ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". (tekrar) | Önceki ön hazırlık kaynağı |
11 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevi (tamamı) ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) | Önceki ön hazırlık kaynakları |
12 | Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" (Tekrar) ve Sultaniyegah "Beste Misalini ne zemin ü zaman görmüştür". (tekrar) | Önceki ön hazırlık kaynakları |
13 | Konu edilen eserlerin ve usullerin genel tekrarları. | Önceki ön hazırlık kaynakları |
14 | Final sınavı | Önceki ön hazırlık kaynakları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Behar, Cem. 1993. Zaman, mekan, Müzik: Klasik Türk Musikisinde eğitim (meşk), icra ve Aktarım. AK Kitapevi. İstanbul. Behar, C. (2005): Musikiden Müziğe, Osmanlı / Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik. YKY Yayınları. İstanbul. Behar, C. (2016): Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. YKY Yayınları. İstanbul. Delice, S. (1999): Klasik Türk Musikisinde Meşk usulü ve üslup edinimi. Musikişinas Dergisi, S3. BÜTMK Yayınları. İstanbul. Doğrusöz D.N., Uruş, D. (2012): Trasferring Music by Meşk: Suzidilara Mevlevi Ayini of Sultan Semil III. Journal of Human Sciences. 9(2). G. Gedik (2005): Bekir Sıtkı Sezgin, Dini Musiki ve Meşk Usulü, Musikişinas, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, s7, İstanbul. Karahasanoğlu, S. (2012). Meşk: The Traditional Teaching System of Turkish Music. Journal Of Teaching and Education. 1(7). ISSN: 2165-6266 Paçacı, Gönül. 2010. Osmanlı Müziğini Okumak (Neşriyat-ı Musiki). İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, Kültür ve Turizm Bakanlığı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Meşk sisteminin temel dinamiklerini öğrenir, İsmail Dede Efendi'nin hayatı hakkında bilgi sahibi olur, Sultaniyegah Makamına hakim olur. | ||||||||||||
2 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevinin 1. ve 2. hanesini ezberler. | ||||||||||||
3 | Nedim Ağa’nın Çifte Düyek Sultaniyegah Peşrevinin 3. ve 4. hanesini ezberler. | ||||||||||||
4 | Hafif Usulünü öğrenir ve Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" un güftesini ezberler ve büyük oranda esere hakim olur. | ||||||||||||
5 | Çalgı icrasından bağımsız, güfte ve usul kalıplarını hatırlatıcı unsur olarak kullanıp eser ezberlemeyi öğrenir. Nota yazısı kullanmaksızın aralık odaklı yaklaşımla makam yapılarını pratik şekilde çözümleyebilir. | ||||||||||||
6 | Zencir usulünü öğrenir. Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür"ün güftesini ezberleyip eseri büyük oranda öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |