Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II | TMB 106 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI I |
Önerilen Seçmeli Dersler | ----- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ------ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
2 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Geçmiş dönem ile ilgili konuların genel olarak hatırlatırlaması geçmiş dönemde yapılan egzersiz ve nazari bilgilerin tekrar edilmesi |
2 | Basit makamlara giriş | Basit makamlar hakkında genel bilgiler, Basit makamların genel karakterleri melodik yapıları çeşitleri hakkında genel bilgiler |
3 | Ney’de açık ve kapalı sesler | Ney'de parmaklar kapatılarak ses kademeleriyle bulunan sesler ve farklı pozisyonlardan çıkan aynı frekanstaki sesler |
4 | Basit makamlarla ilgili dizi çalışmaları (Etütler) | Uşşak hicaz rast ve kürdi makamları hakkında nazari bilgiler |
5 | Öğrenilen makamlarla ilgili saz eserlerine geçiş | Uşşak hicaz ve kürdi makamları ile ilgili basit usullerde egzersiz çalışmaları |
6 | İlgili makamlara dair saz eserleri icrası | Uşşak hicaz ve kürdi makamları ile ilgili basit usullerde egzersiz çalışmaları |
7 | Genel tekrar | 10/8 lik ve karışık usullerde basit makamlarda saz eseri ve egzersiz çalışmaları |
8 | Geçilen saz eserlerinin müzik terimleriyle uygulaması | saz eserli formunun diğer formlardan ayıran özellikleri bölümleri ve kullanıldığı yerler olarak ele alınması |
9 | Farabi "Rast Düşems" | Rast makamı hakkında genel bilgiler |
10 | Refik Fersan “Musahabatı Musıkiye” teslim ve arızalı seslerin takibi | Rast perdesinde Yegah sesine düşme egzersizleri ile ilgili açıklamalar, Rast makamıyla ilgili kayıtların dinlenmesi |
11 | Tab-i Mustafa efendi “Bayati Yürük Semai" | Yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, Neva makamı hakkında genel bilgiler bu usulde yazılmış kayıtlar |
12 | Yorumlama teknikleri | |
13 | Yoruma dayalı eserlerin icrası | Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının dinlenilerek orada yapılam süsleme geçki ve glisandoların incelenerek öğrenilmesi |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen konuların genel olarak hatırlanması tekrar edilmesi için evde çalışılarak gelinmesi, Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının bulunarak ne gibi süslemelerin yapıldığının araştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan ders notları |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | |||||
2 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | ||||||||||||
3 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | ||||||||||||
4 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | ||||||||||||
5 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
6 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |