Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi II TBB 432 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri

Osmanlı Türkçesi I

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr.Ferdi KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği Tarihi, kuramı ve repertuvarı için kaynak teşkil eden metinlerin tanınması ve bu kaynakların akademik alanda yapılacak müzik çalışmalarında doğru bir şekilde kullanılabilmesi

Dersin İçeriği

Osmanlı Türkçesi ile yazılmış güfte kaynakları, mecmualar, cönkler ve repertuvar kaynakları ile Türk Müziği´ne dair yazılmış makaleler üzerinde çalışılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Türkçesi alfabesi
2 Osmanlı Türkçesi yazım kuralları
3 Osmanlı Türkçesi okuma ve aktarım kuralları
4 Osmanlı Türkçesiyle yazılan güfte kaynaklarının tanıtılması
5 Divanların incelenmesi
6 Mecmuaların incelenmesi
7 Cönklerin incelenmesi
8 Mecmua-yı Sâz u Söz okumaları
9 Osmanlı Türkçesiyle yazılan nazariyat ve repertuar kaynaklarının tanıtılması
10 Kantemiroğlu Kitâb-ı ilmü´l-musiki okumaları
11 Esâtiz-i Elhân adlı eserin tanıtılması
12 Esâtiz-i Elhân´dan Abdülkâdir Merâgi okuması
13 Esâtiz-i Elhân´dan Dede Efendi okuması
14 Esâtiz-i Elhân´dan Zekâî Dede okuması
Kaynaklar
Ders Notu

Rauf Yekta, Esâtiz-i Elhân, (Mahmut Bey Matbaası), İstanbul 1317.

Ders Kaynakları

Mefail Hızlı, Metinlerle Osmanlı Türkçesi, (Emin Yayınları), Bursa 2010.
Mustafa Çıpan, Güfte ve Şiir Mecmuası, (İlk Kültür ve Turizm Müdürlüğü) Konya 2010.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. X
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
12 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
13 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. 5 5
2 Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. 5 5
3 Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. 5 5
4 Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5