Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzikal Analiz TBB 302 6 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Müzikal analiz, gerek icrâda gerek müzikolojik çalışmalarda sıkça karşılaşılan bir konudur. Form analizi ve armonik analiz olmak üzere iki alt başlıktan oluşan bu ders, öğrencinin bilgi düzeyine göre teori ve solfej dersleriyle de desteklenebilmektedir.

Dersin İçeriği

Müzik oluşturma süreçlerinin (besteleme, seslendirme/yorumlama ve doğaçlama) her birinde analitik yaklaşım zorunludur. Özellikle seslendirme/yorumlama gibi performansa dayalı müziğin, kişinin bilişsel, duyuşsal, sezişsel ve devinişsel alanlarının tümünü kullandırmak zorunda bırakması, bu alanların birbirine dayalı etkileşiminin yüksek düzeyde olmasını gerektirmektedir. Daha etkili bir seslendirmeye neden olacak söz konusu bu yüksek düzeydeki etkileşimin gerçekleştirilebilmesindeki ön koşul, çalışılan etüt ya da eserin (düzeyi ne olursa olsun) genel müzikal doğrular ve piyano eğitiminin beklentileri ekseninde hem teknik hem de müzikal disiplinler açısından analizinin yapılmasıdır

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir müzik eserinin motif yapısını analiz edebilecekler seviyeye ulaşır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Bir müzik eserinin cümle yapısını çözümleyebilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Rondo, sonatin ve sonat formunda yazılmış müzik eserlerini form yönünden incelemesini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Müzik eserlerini temel öğelerine ayırarak armonik analizini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Dönemleri, farklı tonal ve ritmik yapılara ayırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Yaşam boyu öğrenmenin, kendini yenilemenin gerekliliği bilinciyle; bilgiye erişebilecek, sanat-müzik-bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek, eleştirel düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzik biçimleri ve sınıflandırılması, Müzikal analiz sınıflandırma çalışmaları sınıflandırma örnekleri üzerine inceleme ve araştırma
2 Küçük biçimler ve polifonik biçimler, Büyük yada karmaşık biçimler üzerinde analiz çalışları örneklendirilmmesi Kaynaklardaki örnekler üzerine çalışma
3 Cümle biçimleri ve ezgilerin armonilenmesi Analiz çalışmaları incelemeleri konusunda araştırma
4 Halkalı cümle ve kuruluş yapıları, ezgi genişlemeleri Analiz çalışmaları incelemeleri konusunda araştırma
5 Dönem biçiminin genişlemesi örnekleri Seçilen Müzikler üzerinde dinleme ve analiz
6 Analiz çalışmaları Kendi seçtikleri örnekler üzerinde analiz
7 Analiz çalışmaları Kaynaklarda verilen örnekler üzerinde analiz ve inceleme
8 Dönem biçiminin genişletilmesi ve birleştirilmesi analizleri Analiz çalışmaları
9 Soncul cümlenin tekrar ilkeleri, Demet yapılar Zıt yapıdaki iki dönemin birleştirilmesi Analiz çalışmaları üzerine inceleme
10 Lied biçimi, ve geliştirilmiş Lied örnekleri Örnek çalışma eserleri belirleyip analiz çalışması yapma
11 Tema kaynakların geliştirilmesi ve analiz Kendi seviyesine belirlemesi için ödev çalışmaları yapma
12 Özgün biçimler ve Polifonik analiz yöntemeleri Güncel müzikal eserler üzerinde araştırma
13 Kanon, Koral işleme yöntemleri ve Analiz Analiz çalışmaları
14 Genel Tekrar Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Jones, George Thaddeus; Music Theory, HarperCollins Publishers, Inc., New York, 1974

Merryman, Marjorie; The Music Theory Handbook, Harcourt Brace & Company, Fort Worth, 1997

Benjamin, Thomas; Horvit, Michael; Nelson, Robert; Techniques and Materials of Tonal Music, Wadsworth Publishing Company, Belmont CA, 1992

Korsakov, N. R., Kuramsal ve Uygulamalı Armoni, Çev. Ataman, A. M., Levent Müzik Evi, İzmir, 1996

Gren, D.M.;Form in Tonal Music, Holt, Rinehart and Winston, Inc. New York, 1979

Rosen, Charles; Sonata Forms, W. W. Norton & Company, New York, 1988

Usmanbaş, İlhan; Müzikte Biçimler, Devlet Konservatuvarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1974

Bora, Uzay; Müzikte Form: Yapıtaşları ve Bölmeli Formlar, Prizma Matbaacılık Ltd. Şti., İzmir, 2004

Bora, Uzay; Müzikte Form: Rondo ve Varyasyon Formları, Can Dijital Baskı Matbaa Tasarım Ltd. Şti., İzmir, 2010

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. X
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
12 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
13 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Bir müzik eserinin motif yapısını analiz edebilecekler seviyeye ulaşır.
2 Bir müzik eserinin cümle yapısını çözümleyebilecektir.
3 Rondo, sonatin ve sonat formunda yazılmış müzik eserlerini form yönünden incelemesini yapar.
4 Müzik eserlerini temel öğelerine ayırarak armonik analizini yapar
5 Dönemleri, farklı tonal ve ritmik yapılara ayırabilir
6 Yaşam boyu öğrenmenin, kendini yenilemenin gerekliliği bilinciyle; bilgiye erişebilecek, sanat-müzik-bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek, eleştirel düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6