Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzikal Analiz | TBB 302 | 6 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müzikal analiz, gerek icrâda gerek müzikolojik çalışmalarda sıkça karşılaşılan bir konudur. Form analizi ve armonik analiz olmak üzere iki alt başlıktan oluşan bu ders, öğrencinin bilgi düzeyine göre teori ve solfej dersleriyle de desteklenebilmektedir. |
Dersin İçeriği | Müzik oluşturma süreçlerinin (besteleme, seslendirme/yorumlama ve doğaçlama) her birinde analitik yaklaşım zorunludur. Özellikle seslendirme/yorumlama gibi performansa dayalı müziğin, kişinin bilişsel, duyuşsal, sezişsel ve devinişsel alanlarının tümünü kullandırmak zorunda bırakması, bu alanların birbirine dayalı etkileşiminin yüksek düzeyde olmasını gerektirmektedir. Daha etkili bir seslendirmeye neden olacak söz konusu bu yüksek düzeydeki etkileşimin gerçekleştirilebilmesindeki ön koşul, çalışılan etüt ya da eserin (düzeyi ne olursa olsun) genel müzikal doğrular ve piyano eğitiminin beklentileri ekseninde hem teknik hem de müzikal disiplinler açısından analizinin yapılmasıdır |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir müzik eserinin motif yapısını analiz edebilecekler seviyeye ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Bir müzik eserinin cümle yapısını çözümleyebilecektir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Rondo, sonatin ve sonat formunda yazılmış müzik eserlerini form yönünden incelemesini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Müzik eserlerini temel öğelerine ayırarak armonik analizini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Dönemleri, farklı tonal ve ritmik yapılara ayırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Yaşam boyu öğrenmenin, kendini yenilemenin gerekliliği bilinciyle; bilgiye erişebilecek, sanat-müzik-bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek, eleştirel düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik biçimleri ve sınıflandırılması, Müzikal analiz sınıflandırma çalışmaları | sınıflandırma örnekleri üzerine inceleme ve araştırma |
2 | Küçük biçimler ve polifonik biçimler, Büyük yada karmaşık biçimler üzerinde analiz çalışları örneklendirilmmesi | Kaynaklardaki örnekler üzerine çalışma |
3 | Cümle biçimleri ve ezgilerin armonilenmesi | Analiz çalışmaları incelemeleri konusunda araştırma |
4 | Halkalı cümle ve kuruluş yapıları, ezgi genişlemeleri | Analiz çalışmaları incelemeleri konusunda araştırma |
5 | Dönem biçiminin genişlemesi örnekleri | Seçilen Müzikler üzerinde dinleme ve analiz |
6 | Analiz çalışmaları | Kendi seçtikleri örnekler üzerinde analiz |
7 | Analiz çalışmaları | Kaynaklarda verilen örnekler üzerinde analiz ve inceleme |
8 | Dönem biçiminin genişletilmesi ve birleştirilmesi analizleri | Analiz çalışmaları |
9 | Soncul cümlenin tekrar ilkeleri, Demet yapılar Zıt yapıdaki iki dönemin birleştirilmesi | Analiz çalışmaları üzerine inceleme |
10 | Lied biçimi, ve geliştirilmiş Lied örnekleri | Örnek çalışma eserleri belirleyip analiz çalışması yapma |
11 | Tema kaynakların geliştirilmesi ve analiz | Kendi seviyesine belirlemesi için ödev çalışmaları yapma |
12 | Özgün biçimler ve Polifonik analiz yöntemeleri | Güncel müzikal eserler üzerinde araştırma |
13 | Kanon, Koral işleme yöntemleri ve Analiz | Analiz çalışmaları |
14 | Genel Tekrar | Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Jones, George Thaddeus; Music Theory, HarperCollins Publishers, Inc., New York, 1974 Merryman, Marjorie; The Music Theory Handbook, Harcourt Brace & Company, Fort Worth, 1997 Benjamin, Thomas; Horvit, Michael; Nelson, Robert; Techniques and Materials of Tonal Music, Wadsworth Publishing Company, Belmont CA, 1992 Korsakov, N. R., Kuramsal ve Uygulamalı Armoni, Çev. Ataman, A. M., Levent Müzik Evi, İzmir, 1996 Gren, D.M.;Form in Tonal Music, Holt, Rinehart and Winston, Inc. New York, 1979 Rosen, Charles; Sonata Forms, W. W. Norton & Company, New York, 1988 Usmanbaş, İlhan; Müzikte Biçimler, Devlet Konservatuvarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1974 Bora, Uzay; Müzikte Form: Yapıtaşları ve Bölmeli Formlar, Prizma Matbaacılık Ltd. Şti., İzmir, 2004 Bora, Uzay; Müzikte Form: Rondo ve Varyasyon Formları, Can Dijital Baskı Matbaa Tasarım Ltd. Şti., İzmir, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir müzik eserinin motif yapısını analiz edebilecekler seviyeye ulaşır. | ||||||||||||||
2 | Bir müzik eserinin cümle yapısını çözümleyebilecektir. | ||||||||||||||
3 | Rondo, sonatin ve sonat formunda yazılmış müzik eserlerini form yönünden incelemesini yapar. | ||||||||||||||
4 | Müzik eserlerini temel öğelerine ayırarak armonik analizini yapar | ||||||||||||||
5 | Dönemleri, farklı tonal ve ritmik yapılara ayırabilir | ||||||||||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin, kendini yenilemenin gerekliliği bilinciyle; bilgiye erişebilecek, sanat-müzik-bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek, eleştirel düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |