Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji (Thm) I | TBB 206 | 4 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERTAN DEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Halk Müziğinde kullanılan makamsal yapıları öğrenebilme, Duyulan seslerin notasal karşılığını ve sürelerini yazabilme. |
Dersin İçeriği | Halk ve müzik kavramlarından yola çıkarak; müzikte kullanılan sesli ve sessiz süre değerlerini tanımak, uygulamak, bu uygulama sırasında ses değiştiricilerden hareketle Türk Halk Müziğinde sıklıkla kullanılan makamsal yapıları (Hicaz, Hüseyni, Saba, Hicazkâr, Nihavend, Rast ve Evç) tanımak, bu tanıma sırasında nota okumayı (deşifre) hızlandırmak ve nota yazmaya (dikte) hazırlık yapmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Temel nota bilgilerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat nedir?, Müzik nedir?, Halk nedir?, Türkü nedir?, Türkülerin oluşum süreci nasıldır?Porte, Notaların ses değerleri, notaların ritim değerleri | |
2 | Solfej yapılırken dikkat edilecek hususlar, örnek etüt okumaları | Etüt 1, 2, 3, 4. |
3 | 3'lü aralık çalışması. | Etüt 5, 6, 7, 8, 9. |
4 | 4'lü aralık çalışması. La-Re aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 10, 11, 12, 13, 14. |
5 | 5'li aralık çalışması. La-Mi aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 15, 16, 17, 18, 19. |
6 | 6'lı aralık çalışması. La-Fa aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 20, 21, 22, 23, 24. |
7 | 7'li aralık çalışması. La-Sol aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 25, 26, 27, 28, 29. |
8 | Rast makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 30, 31, 32, 33, 34. |
9 | Hicaz makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 35, 36, 37, 38, 39. |
10 | Evc makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 40, 41, 42, 43, 44. |
11 | Nihavend makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 45, 46, 47, 48, 49. |
12 | Hicazkâr makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 50, 51, 52, 53, 54. |
13 | Hüseyni makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 55, 56, 57, 58, 59. |
14 | Saba makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 60, 61, 62, 63, 64 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | Demir, Sertan (2013); Türk Halk Müziği Solfejine Giriş, Usar Yay., İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır. | ||||||||||||||
2 | Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır. | ||||||||||||||
3 | Temel nota bilgilerini uygular. | ||||||||||||||
4 | Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır. | ||||||||||||||
5 | Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 5 |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
2. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |