Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müziksel İşitme Okuma ve Yazma I | TBB 101 | 1 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MÜRVET NEVRA KÜPANA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel müzik bilgisi kazandırma yoluyla kulak eğitimini geliştirmek. solfej okuma ve dikte yazma gibi becerileri geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Temel müzik bilgisi, nota ve kulak eğitimi, artikülasyonlar, dinamikler, dikte yazma, deşifre, aralık bilgisi, akor bilgisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | temel müzik kuramları bilgisi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | aralık bilgisini kavrama ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | dinamikler bilgisini kavrama ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | akor bilgisini kavrama ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | artikülasyon bilgisini kavrama ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | deşifre çözümleme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | dikte yazma ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nota isimleri, Değerleri, Porte üzerindeki yerleri, Sesin oluşumu, Temel müzik kavramları, Dizi oluşumları (majör-minör), ilgili majör minör Müzikte ölçü, ritim ve tartım kavramları ve bona çalışmaları | |
2 | Aralık bilgisi (3’lü, 5’li aralıklar) Do majör-La minör Gam ve solfej çalışmaları, | |
3 | Verilen sesten çıkıcı aralık kurma çalışmaları, Majör ve minör dizilerin ilk 5 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları, | |
4 | Akor bilgisi, 3 sesli majör-minör akor kurma ve söyleme, solfej içinde analiz. Majör ve minör dizilerin ilk 6 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları, | |
5 | 4’lü ve 6’lı aralık bilgisi. Majör ve minör dizilerin 7. ve 8. sesleri ile dikte çalışmaları, | |
6 | İkili, triton ve yedili aralıklar. Do majör ve la minör tonlarında yaratıcı ezgi yazma çalışmaları ve analizi. | |
7 | Senkoplu tartımlarla solfej ve dikte çalışmaları | |
8 | Vize sınavı | |
9 | Motif ve cümle bilgisi, do majör ve la minörde dikte ve solfej çalışmaları | |
10 | Teorik bilgiler, (uzatma bağı, sus, senkop, staccato,portato legato) 2/4, 3/4, 4/4’lük ölçülerde dikte ve solfej çalışmaları | |
11 | Artikülasyonlar, ifade terimleri ve dinamiklerin tanıtılması, solfej ve dikte çalışmaları | |
12 | 3/8 ve 6/8’lik ölçülerde solfej ve dikte çalışmaları. | |
13 | solfej ve dikte çalışmaları | |
14 | Deşifre çalışmaları ve Genel dönem takrarı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Muammer Sun Solfej 1 , Lavignac 1a, Fontaine, Ülkü Özgür-Salih Aydoğan Müziksel İşitme Okuma Eğitim ve Kuram. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | temel müzik kuramları bilgisi | ||||||||||||||
2 | aralık bilgisini kavrama ve uygulama | ||||||||||||||
3 | dinamikler bilgisini kavrama ve uygulama | ||||||||||||||
4 | akor bilgisini kavrama ve uygulama | ||||||||||||||
5 | artikülasyon bilgisini kavrama ve uygulama | ||||||||||||||
6 | deşifre çözümleme | ||||||||||||||
7 | dikte yazma ve uygulama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |