Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Nazâriyatı ve Solfeji (Thm) Iv | TBB 439 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERTAN DEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Halk Müziğinde görülen türleri tanıyabilmek, türleri dinleyerek ve solfej yaparak tanıyabilmek, uygun zorluktaki eserlerin diktesini yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Türk halk müziğindeki türleri kavramak, solfej ve dikte çalışmaları yapmak, mahalli sanatçıların ve Türk halk müziğine emeği geçmiş kişilerin hayatlarını kavramak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışmaları yapar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları yapar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Mahalli sanatçıların hayatları ve eserlerini sentezler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türk halk müziğine emeği geçen insanların hayatları ve eserlerini sentezler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Solfej, dikte ve deşifre çalışmaları yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tür kavramının farklı bilimdalları ve disiplinlerdeki karşılıkları ile Türk halk müziğindeki karşılığı ve tanımı | "Tür", "Tarz", "Tip", "Şekil" terimlerinin sözlüksel karşılıkları |
2 | Tür olarak Zeybek Havaları, Zeybeklerin solfeji ve dikte çalışmaları, Muzaffer Sarısözen'in hayatı | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
3 | Tür olarak Zeybek Havaları, Zeybeklerin solfeji ve dikte çalışmaları, Sadi Yaver Ataman ve Yücel Paşmakçı'nın hayatı. | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
4 | Tür olarak Halay Havaları, Halayların solfeji ve dikte çalışmaları, Muharrem Ertaş'ın hayatı | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
5 | Tür olarak Halay Havaları, Halayların solfeji ve dikte çalışmaları, Neşet Ertaş'ın hayatı. | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
6 | Tür olarak Deyiş-Semah Havaları, Deyiş-Semahların solfeji ve dikte çalışmaları, Aşık Veysel'in hayatı. | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
7 | Tür olarak Deyiş-Semah Havaları, Deyiş-Semahların solfeji ve dikte çalışmaları, Aşık Davut Sulari'nin hayatı. | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
8 | Tür olarak Konya Havaları, Konya türkülerinin solfeji ve dikte çalışmaları, Rıza Konyalı'nın hayatı | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
9 | Tür olarak Silifke Havaları, Silifke türkülerinin solfeji ve dikte çalışmaları, Cavit Erden'in hayatı | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
10 | Tür olarak Yozgat-Kayseri (Sürmeli) Havaları, Sürmelilerin solfeji ve dikte çalışması, Nida Tüfekçi'nin hayatı. | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
11 | Farklı zorluktaki eserlerin solfeji, dikte çalışmaları ve Enver Demirbağ'ın hayatı | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
12 | Farklı zorluktaki eserlerin solfeji, dikte çalışmaları ve Celal Güzelses'in hayatı | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
13 | Farklı zorluktaki eserlerin solfeji, dikte çalışmaları ve Ramazan Güngör'ün hayatı. | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
14 | Genel tekrar | TRT THM arşivindeki yöre türkülerinin dinlenilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TRT THM Arşivi. DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış Ders Notu Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Sakarya 2016 |
Ders Kaynakları | Ekici, Savaş; Bağlama Eğitimi, Yurtrenkleri Yay., Ankara, 2006., Demir, Sertan (2013); Türk Halk Müziğinde Türler, Usar Yay., İstanbul. TRT THM Arşivi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışmaları yapar. | ||||||||||||||
2 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları yapar. | ||||||||||||||
3 | Mahalli sanatçıların hayatları ve eserlerini sentezler. | ||||||||||||||
4 | Türk halk müziğine emeği geçen insanların hayatları ve eserlerini sentezler. | ||||||||||||||
5 | Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri analiz eder. | ||||||||||||||
6 | Solfej, dikte ve deşifre çalışmaları yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 5 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
2. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |