Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Tarihi | TBB 457 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı: Dünya müzik sanatının geçmişini öğrenme yolunda şuurlu bir merak uyandırmak. Tarih, edebiyat, sosyoloji, felsefe gibi insan bilimleri kapsamındaki diğer alanlardan müzik bakımından yararlanılması konusunda bilinci arttırmak; Bu yolla daha çok bilgi malzemesine ulaşarak sanat olayları ve ürünleri üzerinde düşünme ve bilgi çıkarma imkanlarının fark edilmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Müziğin doğuşuna ilişkin teoriler ve bu teoriler ışığında müziğin bir fenomen olarak yorumlanması, eski medeniyetlerde ve Türklerde müziği anlayış ve kullanış sahalarının kavranması; Müzik bilimi bakımından Eski Yunan; İslamiyetle Doğu aydınlanmasında Farabi’den Safiyuddin’e müzik teorisi; Horasan´dan Anadolu´ya Türk sufizmi, müzik ve sema,Türk-İslam sanat ve müzik okulu Horasan-Herat ve Meragî; Batı ortaçağında müzik Batı’da çok sesliliğe yöneliş ve ars-nova, Avrupa müziğinde dönemler ve müzik ustaları; XVI. Yüzyıl sonrası Osmanlı müzik okulu ihtişamlı hakanlık müziği(mehter); Osmanlı dönemi müziği ve bestecileri; Mehterin kaldırılması ve Avrupa müziğine yöneliş; Batıda Nasyonalizm ve müzik bakımından dünyanın aldığı yeni şekil; dünyanın belli başlı ulusal müzik okulları; müzik tekniğinde XX. Yüzyıl müziği; Türkiye’de çok sesli müzik ve Türk beşleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | Anlatım, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifini fark eder | Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müziğin doğuşuna ilişkin teoriler,eski medeniyetlerin ve müzik yaşamları | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
2 | Müzik bilimi bakımından Eski Yunan; Teoride Doğu ve Batı modellemesi. Doğu aydınlanması- Batı ortaçağında müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
3 | Batı’da çok sesliliğe yöneliş, ars-nova, Rönesans, Barok ve Bach | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
4 | Klasik Çağ: Viyana klasikleri, klasiğin yüceltilmesi dönemin müzik ustaları ve Mozart | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
5 | 19. yüzyılın başlarında Dünya Tarihi, Toplum ve Birey İlişkisi İlişkisi | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
6 | Romantizmin Bestecileri, Romantik Piyano, Senfonik Müzik, Lied ve Koral Müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
7 | 19. yüzyılda Opera, Grand Opera, Opera Comic, İtalya’da Opera | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
8 | Romantizm ve 20. Yüzyıl, Post Romantikler, İskandinav Ülkeleri ve İngiltere’de Ulusal Müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
9 | 20. yüzyıl Modernizmi Egzotizm, İzlenimcilik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
10 | Caz Müziği, Caz ile Klasik Müziğin Evliliği On iki Ses Müziği ve diziler | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
11 | Yeni Klasikçilik, Rus Baleleri ve ilkelcilik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
12 | Toplum Politika ve Müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
13 | Türkiye’de Batı Müziğinde Türk Etkilleri | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
14 | Genel Değerlendirme | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | BAŞER, Fatma Adile, “Türk Halk ve Klasik Müzik İlişkilerine Tarihten Bakmak”Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı.2, 2006; ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkisi Tarihi C.I, Ankara, 2000.; SAY, Ahmet, Müzik tarihi, Ankara, 2000 |
Ders Kaynakları | ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Musikisi Teknik ve Tarihi, İstanbul 1987; İLYASOĞLU, Evin, Zaman İçinde Müzik, İstanbul, 1994 (10 adet CD ile) Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | 2 | 4 | 2 | 0 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 2 | 4 | 5 |
2 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifini fark eder | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 |
3 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |