Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji (Thm) I THO 207 3 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EMRE KARABULUT
Dersi Verenler Öğr.Gör. EMRE KARABULUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Halk Müziğinde kullanılan makamsal yapıları öğrenebilme, Duyulan seslerin notasal karşılığını ve sürelerini yazabilme.

Dersin İçeriği

Halk ve müzik kavramlarından yola çıkarak; müzikte kullanılan sesli ve sessiz süre değerlerini tanımak, uygulamak, bu uygulama sırasında ses değiştiricilerden hareketle Türk Halk Müziğinde sıklıkla kullanılan makamsal yapıları (Hicaz, Hüseyni, Saba, Hicazkâr, Nihavend, Rast ve Evç) tanımak, bu tanıma sırasında nota okumayı (deşifre) hızlandırmak ve nota yazmaya (dikte) hazırlık yapmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır.
2 Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır.
3 Temel nota bilgilerini uygular.
4 Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanat nedir?, Müzik nedir?, Halk nedir?, Türkü nedir?, Türkülerin oluşum süreci nasıldır?Porte, Notaların ses değerleri, notaların ritim değerleri
2 Solfej yapılırken dikkat edilecek hususlar, örnek etüt okumaları Etüt 1, 2, 3, 4.
3 3'lü aralık çalışması. Etüt 5, 6, 7, 8, 9.
4 4'lü aralık çalışması. La-Re aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 10, 11, 12, 13, 14.
5 5'li aralık çalışması. La-Mi aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 15, 16, 17, 18, 19.
6 6'lı aralık çalışması. La-Fa aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 20, 21, 22, 23, 24.
7 7'li aralık çalışması. La-Sol aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 25, 26, 27, 28, 29.
8 Ara Sınav
9 Hicaz makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 35, 36, 37, 38, 39.
10 Evc makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 40, 41, 42, 43, 44.
11 Nihavend makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 45, 46, 47, 48, 49.
12 Hicazkâr makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 50, 51, 52, 53, 54.
13 Hüseyni makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 60, 61, 62, 63, 64
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış ders notu,

Ders Kaynakları

Demir, Sertan (2013); Türk Halk Müziği Solfejine Giriş, Usar Yay., İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir.
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır.
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir.
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır.
2 Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır.
3 Temel nota bilgilerini uygular.
4 Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Uygulama) 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 2 2 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 4