Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikroişlemciler | EEM 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim Mucuk Arş. Gör. Selim İlhan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel mikroişlemci ve mikrodenetleyici mimari yapısının, sayısal ölçme/kontrol/kumanda işlemlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan gevre birimlerine (ADC, DAC, PWM, EEPROM, SPI, vb.) sahip gelişmiş bir mikrodenetleyici mimarisinin öğrenilmesi, mimariye dayalı adresleme yöntemlerini kullanarak makine dilinde programlama yeteneğinin geliştirilmesi, kesme kaynaklarının kullanılabilmesi, problem çözüm algoritmalarının geliştirilmesi yeteneklerinin kazandırılması, disiplinler arası ilişki içeren ilgili senaryoya göre karmaşık mühendislik problemlerin çözümünde donanımsal ve yazılımsal tasarımların/çözümlerin üretilmesi |
Dersin İçeriği | Temel mikroişlemci mimarisi ve mikro program, Mikrodenetleyici (Intel-8051) mimarisi ve adresleme modları, Hafıza ve RAM yapıları, Port donanımı, Kesme kaynakları, alt ve kesme hizmet programları, Zamanlayıcı/Sayıcılar, Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve gevre birimleri ADC, DAC, PWM, POR, TIC, EEPROM, vb., Asenkron/Senkron seri ve SPI haberleşme
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroişlemci/Mikrodenetleyici (intel-8051) mimarisinin öğrenilmesi | Anlatım, | |
2 | Dahili/Harici Hafıza ve RAM yapılarının öğrenilmesi | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Adresleme modları ve makine dilinin öğrenilmesi | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve gevre birimlerinin öğrenilmesi(ADUC841) | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Kesme kaynaklarının öğrenilmesi ve kullanabilme yeteneğinin geliştirilmesi | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemleri igin çözüm algoritmalarının geliştirme ve makine dilinde programlama yeteneğinin elde edilmesi | Gözlem, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Asenkron/Senkron seri ve SPI haberleşme yeteneklerinin geliştirilmesi | Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikroişlemciler ve Merkezi işlem Birim (CPU) Mimarisi | |
2 | Mikrodenetleyici (Intel-8051 ) ve Gelimi Mikrodenetleyici mimarisi (ADUC841) | |
3 | Özel Fonksiyon Kaydediciler ve dahili RAM ve Yiyin (Stack Pointer) yapıları | |
4 | Adresleme modları | |
5 | Fonksiyonlarına göre Assembly Komut Kümeleri | |
6 | Makina dili yapısı ve programlama | |
7 | Alt program ve yığın (Stack Pointer) işleyişi | |
8 | Port yapıları ve fonksiyonları | |
9 | Zamanlayıcı/Sayıcılar | |
10 | Kesme kaynakları ve kesme hizmet programı | |
11 | Analog-Dijital (ADC) çevre birimi ve modları | |
12 | Dijital-Anaiog (DAC) çevre birimi ve modları | |
13 | Darbe-genişlik modülasyon çevre birimi ve modları (PWM) | |
14 | Asenkron/Senkron seri, SPI haberleşme ve modları (UART ve SPI yapısı ) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mikroişlemciler Ders Notları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikroişlemci/Mikrodenetleyici (intel-8051) mimarisinin öğrenilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Dahili/Harici Hafıza ve RAM yapılarının öğrenilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Adresleme modları ve makine dilinin öğrenilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve gevre birimlerinin öğrenilmesi(ADUC841) | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kesme kaynaklarının öğrenilmesi ve kullanabilme yeteneğinin geliştirilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemleri igin çözüm algoritmalarının geliştirme ve makine dilinde programlama yeteneğinin elde edilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Asenkron/Senkron seri ve SPI haberleşme yeteneklerinin geliştirilmesi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |