Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektromanyetik Uyumluluk | EEM 465 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektromanyetik Uyumluluk (EMU) kavramlarını öğrenerek elektrik mühendisliğide ortaya çıkan EMU problemleri için çözüm yollarını kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Elektromanyetik Uyumluluğa Giriş, Elektomanyetik Alanlar ve Dalgalar, İletim Hatları, Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tasarım İlkeleri, Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tedbirler, Ekranlama, Antenler, Problar, Sivil (Ticari) ve Askeri EMC Standartları ve Deneyleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektronik cihazların tasarım ve üretiminde ortaya çıkacak elektromanyetik interfrens sorunlarının neler olabileceğini kestirebilir | Anlatım, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, | |
2 | Devre bileşenlerinin elektromanyetik karekterini bilir | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Elektromanyetik girişimin kontrol yöntemlerini bilir ve uygular | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
4 | EMU standartlarını genel olarak anlamını ve bazı uygulamalarını bilir | Gezi / Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | EMU test ortamlarını ve özelliklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | elektromanyetik ortamın sınıflandırılması ve EM girişim mekanizmaları | |
2 | Elektromanyetik alanların Temellleri | |
3 | Elektromanyetik Dalgalar ve Temelleri | |
4 | Dalga Formları ve spektral analiz | |
5 | İletim Hatları | |
6 | Antenler ve Işıma | |
7 | Devre Bileşenlerinin elektromanyetik özellikleri | |
8 | Işıma emisyonları ve alınganlık | |
9 | EM girişim- kontrol | |
10 | Elektrik devrelerinde bağlaşım | |
11 | EM uyumluluk ölçümleri | |
12 | EMU standartları | |
13 | EMU test ortamları | |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Elektromanyetik Dalgalar ve Uygulamaları Prof.Dr.Osman Çerezci-Prof.Dr.selim Şeker Boğaziçi Üniversitesi Yayınları 1994. |
Ders Kaynakları | * William H. Hayt, Jr., John A. Buck, Engineering Electromagnetics, McGraw-Hill, 2001. * Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, 2nd edition, John Wiley & Sons. * V. Prasad Kodali, Engineering electromagnetic compatibility: principles, measurements, technologies, and computer models, Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2001. * Christos Christopoulos, Principles and Techniques of Electromagnetic Compatibility, Second Edition, CRC Press Taylor & Francis Group, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektronik cihazların tasarım ve üretiminde ortaya çıkacak elektromanyetik interfrens sorunlarının neler olabileceğini kestirebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Devre bileşenlerinin elektromanyetik karekterini bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Elektromanyetik girişimin kontrol yöntemlerini bilir ve uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | EMU standartlarını genel olarak anlamını ve bazı uygulamalarını bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | EMU test ortamlarını ve özelliklerini bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |