Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termodinamik II | MKM 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İMDAT TAYMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İMDAT TAYMAZ, Prof.Dr. HALİT YAŞAR, Prof.Dr. EKREM BÜYÜKKAYA, Prof.Dr. HÜSEYİN PEHLİVAN, Dr.Öğr.Üyesi ELİF EKER KAHVECİ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Termodinamik, enerjiyle ilgilenen temel bir bilimdir ve uzun zamandan beri mühendislik eğitiminin başlıca öğelerinden bir olmuştur. Derste, geleneksel yaklaşım olan klasik veya makroskopik yaklaşım benimsenmiştir. Bu yaklaşım öğrenci için daha akla yatkın olup konunun öğrenilmesini kolaylaştırmaktadır. Termodinamiğin temel ilkeleri her gün karşılaştığımız olgulara ve deneysel gözlemlere dayanır. Dersin amacı, mühendisliğinin esas ilgi alanlarından biri olan ısı ve iş etkileşimleri ile enerji dönüşümlerinin fiziksel temellerini ve mühendislik uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Konuların işlenişi basitten genele doğrudur. Termodinamiğin ilkeleri deneysel gözlemlere dayalı olduğundan bağıntılar fiziksel temellerden yola çıkarak geliştirlmektedir. Termodinamik II dersi entropi, Otto, Diesel ve Brayron çevrimi gibi gaz akışkanlı güç çevrimleri, buharlı güç çevrimleri (Rankine, birleşik çevrimler), soğutma çevrimleri (soğutma makinaları ve ısı pompaları), termoelektrik enerji sistemlerini, gaz karışımları, gaz-buhar karışımları ve iklimlendirmeyi içermektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Güç çevrimlerinin çözümlenmesinde temel kavramları belirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
2 | Gaz akışkanlı güç çevrimlerini çözümler. | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Buharlı güç çevrimlerini çözümler. | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Soğutma/Isı pompası çevrimlerini çözümler. | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Gaz-buhar karışımları ve iklimlendirme ile ilgili temel problemleri çözümler. | Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ: Güç çevrimlerinin çözümlemesi ile ilgili temel kavramlar, Carnot çevrimi, hava standardı kabulleri ve pistonlu motorlarla ilgili temel tanımlar. | |
2 | Otto, Diesel, Karma, Stirling ve Ericsson çevrimleri. | |
3 | Brayton çevrimi, rejeneratörlü Brayton çevrimi. | |
4 | Ara soğutmalı, ara ısıtmalı ve rejeneratörlü Brayton çevrimi, ideal tepkili çevrimler. | |
5 | BUHARLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ: Rankine çevrimi | |
6 | Ara ısıtmalı ve ara buhar almalı Rankine çevrimi | |
7 | Birleşik (Cogeneration) ısı güç üretimi | |
8 | İkili buhar çevrimleri, bileşik gaz-buhar güç üretimi | |
9 | SOĞUTMA ÇEVRİMLERİ: Soğutma makinaları ve ısı pompaları | |
10 | İdeal ve gerçek buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimleri. | |
11 | İdeal ve gerçek buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimleri. | |
12 | Gaz akışkanlı, soğurmalı soğutma çevrimleri ve termoelektrik güç üretimi ve soğutma sistemleri. | |
13 | Gaz karışımları (Dalton ve Amagat yasaları). GAZ-BUHAR KARIŞIMLARI VE İKLİMLENDİRME: Havanın özgül nemi, bağıl nemi, çiğ noktası sıcaklığı. | |
14 | Adyabatik doyma ve yaş termometre sıcaklığı, psikrometrik diyagram. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersi veren öğretim üyesi tarafından hazırlanmış ders notları ve gerekli dokümanlar aşağıdaki internet adreslerinden temin edilebilir. http://ebs.sakarya.edu.tr https://sabis.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1. Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Yunus ÇENGEL 2. Fundamentals of Thermodynamics Richard Edwin. Sonntag, Claus Borgnakke, Gordon J. Van Wylen |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Güç çevrimlerinin çözümlenmesinde temel kavramları belirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gaz akışkanlı güç çevrimlerini çözümler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Buharlı güç çevrimlerini çözümler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Soğutma/Isı pompası çevrimlerini çözümler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Gaz-buhar karışımları ve iklimlendirme ile ilgili temel problemleri çözümler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 260 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |