Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İmal Usulleri I | MKM 208 | 4 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Döküm, Kaynak ve Talaşlı İmalat yöntemlerini tanıtmak. Herbiri için esaslarını, yöntem çeşitleri ve bu yöntem çeşitlerinin donanımları, proses parametreleri ve etkileri, tercih nedenleri konularında yeterli temel bilgileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Döküm, Kaynak ve Talaşlı İmalat yöntemlerinin tanımı ve önemi, esasları. Döküm yöntemleri, eritme ve ocaklar, kalıp hazırlama, katılaşma, bitirme işlemleri kalite kontrol, döküm kusurları. Kaynak yöntemleri, herbir kaynak yöntemi için donanımlar ve çalışma prensipleri, proses parameterleri ve etkileri, Lehimleme, Yapıştırma. Talaşlı imalat yöntemleri, her bir yöntem için donanım ve çalışma prensipleri, İş parçası bağlama donanımları, kesici takımlar ve kesme parametreleri, talaşlı imalatı etkileyen değişkenler, talaşlı işlem süresi hasabı. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İmalat yöntemi seçimi bilgi ve becerilerini kazanmıştır. | ||
2 | Döküm yöntemleri ile şekillendirme işlem aşamalarını tasarlayabilir. Parça için Uygun Döküm yöntemini Seçebilir. | ||
3 | Bir parçanın Kaynaklı imalatı için Uygun Kaynak yöntemini seçebilir. Kaynak yöntemleriyle başarılı imalat için proses parametreleri ve donanım vb. seçimleri yapabilir. Lehimleme ve Yapıştırma işlemlerii için proses planlaması yapabilir. | ||
4 | Talaşlı imalatla şekillendirilecek bir parça için işlem aşamalarını tasarlayabilir. Talaşlı imalat yöntemleriyle imalatta iş parçası bağlama donanımı, kesici takım, işlem değişkenleri seçme kabiliyeti kazanmıştır. Maliyet analizi yapabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İmal usullerine giriş. Döküm yöntemine giriş. Eritme ve Ocaklar. | |
2 | Kum kalıba döküm yöntemleri, kum kalıp malzemeleri ve özellikleri, modeller, maçalar. | |
3 | Alçı kalıba döküm, seramik hassas kalıba döküm, kokil kalıba döküm, düşük basınçlı kalıba döküm, yüksek basınçlı kalıba döküm ve savurmalı kalıba döküm. | |
4 | Katılaşma, Bitirme işlemleri, Kalite kontrol, Döküm kusurları, Döküm parça tasarım esasları | |
5 | Kaynak yöntemlerine giriş. Kaynak yöntemlerinin esasları | |
6 | Oksi-Gaz Kaynağı, Ark kaynak yöntemlerinin esasları. | |
7 | Eriyen elektrot ark kaynak yöntemleri | |
8 | Erimeyen elektrot ark kaynak yöntemleri, Katı hal kaynak yöntemleri, İleri kaynak yöntemleri, Lehimleme, Yapıştırma yöntemleri, Kaynak hataları | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Talaşlı imalata giriş ve talaşlı imalatın esasları | |
11 | Tornalama, | |
12 | Delik delme, Borlama, Raybalama, Broşlama ve Frezeleme | |
13 | Taşlama, Honlama, Lebleme, Talaşlı imalatı etkileyen değişkenler ve talaşlı işlem süresi hesabı | |
14 | Finale hazırlık çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders slaytları
|
Ders Kaynakları | Moders İmalatın Prensibleri Mikell P. Groover |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İmalat yöntemi seçimi bilgi ve becerilerini kazanmıştır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Döküm yöntemleri ile şekillendirme işlem aşamalarını tasarlayabilir. Parça için Uygun Döküm yöntemini Seçebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bir parçanın Kaynaklı imalatı için Uygun Kaynak yöntemini seçebilir. Kaynak yöntemleriyle başarılı imalat için proses parametreleri ve donanım vb. seçimleri yapabilir. Lehimleme ve Yapıştırma işlemlerii için proses planlaması yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Talaşlı imalatla şekillendirilecek bir parça için işlem aşamalarını tasarlayabilir. Talaşlı imalat yöntemleriyle imalatta iş parçası bağlama donanımı, kesici takım, işlem değişkenleri seçme kabiliyeti kazanmıştır. Maliyet analizi yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |