Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Makinaları | MKM 209 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. UFUK DURMAZ, Prof.Dr. EKREM BÜYÜKKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Manyetik alanlara ilişkin temel prensiplerin ve manyetik malzemelerin tanınması; transformatörler; doğru akım makineleri; asenkron motorlar ve senkron makinelerin yapısı, karakteristikleri ve uygulamalarının kavranması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel elektromanyetik ilkeler, manyetik malzemeler, transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron makineler, senkron makineler, iş makineleri karakteristikleri, motor seçimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir | ||
2 | Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar | ||
3 | Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar | ||
4 | Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir | ||
5 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır | ||
6 | Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel yasalar (Kirchoff Yasası, Ohm Yasası) | |
2 | Temel Yasalar (Amper Yasası, Faraday Yasası, Lens Yasası) | |
3 | Sağ el kuralları ve elektrik makinelerine uygulanışı | |
4 | Transformatörler | |
5 | DC makineler ve temel yasaların uygulanışı | |
6 | DC makinelerde yol alma ve hız ayarı | |
7 | Asenkron motor terminolojisi | |
8 | Asenkron makineler ve temel yasaların uygulanışı | |
9 | Asenkron makineler | |
10 | Asenkron makinelerde hız ayarı | |
11 | Senkron makineler ve temel yasaların uygulanışı | |
12 | Senkron makineler | |
13 | İş makineleri ve karakteristikleri | |
14 | Motor seçimi ve dikkat edilecek hususlar. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir | |||||||||||||||||||||||
2 | Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar | |||||||||||||||||||||||
3 | Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar | |||||||||||||||||||||||
4 | Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir | |||||||||||||||||||||||
5 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır | |||||||||||||||||||||||
6 | Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 65 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |