Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Statik | MKM 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET İSKENDER ÖZSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere dış yüklemeler altındaki sistemelerin denege durumlarını öğretmeyi amaçlayan bir mekanik dersidir. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Denge denklemlerini kullanarak iki veya üç boyutlu problemleri çözebilir. | ||
2 | Belirli bir eksen etrafında kuvvetin momentini hesaplayabilir. | ||
3 | Basit kafes sistemlerini bağlantı ve kesit alama yöntemlerini kullanarak analiz edebilir. | ||
4 | Parçacık sistemi ve nesneler için ağırlık merkezi ve geometrik merkezin konumunu belirleyebilir. | ||
5 | Bir alanın atalet momentini hesaplayabilir | ||
6 | Kesme kuvveti diyagramlarını ve Eğilme momenti diyagramlarını çizebilir | ||
7 | Sürtünme içeren problemleri çözebilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekaniğe Giriş, Temel Kavram ve Prensipler; Parçacıkların Statiği, Kuvvet Vektörleri: (Vektörel İşlemler, Kuvvet Vektörlerinin Toplamı, Düzlem Kuvvetlerin Toplamı, Kartezyen Vektörler, Birim Vektör, Kartezyen Vektörlerin Toplamı) | |
2 | Kuvvet Vektörleri (Devam) & Konum Vektörleri (Doğru Boyunca Yönelen Kuvvet Vektörü, Skaler Çarpım, İki Vektör Arasındaki Açı, Bir Vektörün Bir Doğruya Paralel ve Dik Bileşenleri) | |
3 | Parçacık Dengesi: Serbest Cisim Diyagramı, Düzlemsel (2D) ve 3 Boyutlu (3D) Kuvvet Sistemleri | |
4 | Kuvvet Sistemi Bileşkeleri: Kuvvetin Momenti, Vektörel Çarpım, Varignon Teormi, Kuvvetin Eksene Göre Momenti, Kuvvet Çiftinin Momenti, Kuvvet ve Kuvvet Çiftinin Basitleştirilmesi, Bileşkesi, Ek Basitleştirme (Aynı Noktadan Geçen, Düzlemsel, Paralel Kuvvetler, Vidaya İndirgeme), Yayılı Yükler (Tek Eksen, Bileşke Kuvvetlerin Büyüklüğü ve Konumu) | |
5 | Rijit Cisim Dengesi: 2D Mesnet Tepkileri, Dış ve İç Kuvvetler, Ağırlık Merkezi, İdealleştirilmiş Modeller, SCD, Denge Denklemleri, 2-3 Kuvvetli Elemanlar ve 3D Konu Anlatımı | |
6 | Rijit Cisim Dengesi (Devam): 3D Örnekler & Yapısal Analiz: Basit Kafesler, Düğüm Noktası Yöntemi, Sıfır Kuvvet Çubukları | |
7 | Yapısal Analiz (Devam): Kesim Yöntemi, Cremona Yöntemi, Uzay Kafes Sistemleri, Çerçeveler ve Makineler | |
8 | İç Kuvvetler: Kesme Kuvvetleri ve Eğilme Momenti Diyagramları | |
9 | İç Kuvvetler (Devam): Kesme Kuvvetleri ve Eğilme Momenti Diyagramları, Yayılı Yük, Kesme Kuvveti ve Moment Arasındaki Bağıntılar, Kablolar | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Sürtünme: Normal kuvvet, Sürtünme Kuvveti, Sürtünme Katsayısı, Kuru Sürtünmenin Özellikleri | |
12 | Ağırlık Merkezi ve Geometrik Merkez: Parçacık için_Ağırlık & Kütle Merkezleri: Cisim için_Ağırlık, Kütle & Geometrik Merkezler, Bileşik Cisimler, Pappus ve Guldinus Teoremleri | |
13 | Ağırlık & Geometrik Merkezlerin Örnekleri (Devam) & Atalet Momentleri: Alanın Paralel Eksen Teoremi & Atalet Yarıçapı, İntegrasyon Hesabı, Bileşik Alanlar, Çarpım Atalet Momenti | |
14 | Atalet Momentleri, Bileşik Alanların Atalet Moment Örnekleri (Devam) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Beer and Johnston, Vector Mechanics for Engineers: Statics, McGraw Hill. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Denge denklemlerini kullanarak iki veya üç boyutlu problemleri çözebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Belirli bir eksen etrafında kuvvetin momentini hesaplayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Basit kafes sistemlerini bağlantı ve kesit alama yöntemlerini kullanarak analiz edebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Parçacık sistemi ve nesneler için ağırlık merkezi ve geometrik merkezin konumunu belirleyebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Bir alanın atalet momentini hesaplayabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kesme kuvveti diyagramlarını ve Eğilme momenti diyagramlarını çizebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Sürtünme içeren problemleri çözebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 202 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |