Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Havacılık Motorları İçin Kontrol Sistemi Tasarımı (Sektör Dersi) MKM 445 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Sistem Dinamiği ve Kontrol Dersinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kontrol teorisini havacılığa özgü emniyet kritik sistem tasarımına uygulanması

Dersin İçeriği

Sistem modelleme ve diferansiyel denklem oluşturma, diferansiyel denklem parametreleri belirleme, simulink ile dif. denk. çözme, Analitik ve numerik yöntemleri uygulama, kontrol sistemi analiz tasarım ve sentezleme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sistem Dinamiğini Modeller
2 Simulink ortamında diferansiyel denklem çözer
3 Model Parametrizasyonu yapabilir
4 Kontrol sistemi Tasarlar
5 Kontrol Sistemi parametrelerini ayarlayabilir
6 Kontrol Sistemini Gerekçelendirebilir ve Doğrulayabilir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar, tanımlar, dersin sonunda elde edilecek kazanımlara ilişkin bilgilendirme.
2 Kontrol sistemi geliştirmenin aşamaları, gerekli roller ve sorumluluklar.
3 Sistem dinamiğini modelleme teknikleri. Modelin ne detayda olması gerektiğini belirleme, amaca yönelik modelleme yapma.
4 Model parametrelerinin fiziksel değerlerini belirleme yöntemleri, deney, test tasarlama.
5 Sistem cevabı analizi: oluşturulan diferansiyel denklemleri okuma, yorumlama.
6 Kontrol sistemi tasarımında havacılığa özgü kriterler.
7 Kontrolör tasarıma giriş, metotlar, objektifler, gereksinimler.
8 Kontrolör tasarımı.
9 Vize Sınavı
10 Doğrulama aşamaları, metotları: gereksinim ağacı, izlenebilirlik, analiz, test metotları
11 Doğrulama aşamaları, metotları: gereksinim ağacı, izlenebilirlik, analiz, test metotları devam.
12 Proje sunumları
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Arifoğlu, U., “MATLAB ve Mühendislik Uygulamaları”, Alfa Yayınları
[2] Ogata, K., “Modern Control Engineering”

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Sistem Dinamiğini Modeller
2 Simulink ortamında diferansiyel denklem çözer
3 Model Parametrizasyonu yapabilir
4 Kontrol sistemi Tasarlar
5 Kontrol Sistemi parametrelerini ayarlayabilir
6 Kontrol Sistemini Gerekçelendirebilir ve Doğrulayabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 10
2. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 6 12
Proje / Tasarım 1 24 24
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 4