Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kontrol Elemanları ve Uygulamaları MKM 466 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kontrol sistemlerinde kullanılan elemanların davranışlarının, temel karakteristiklerinin ve çalışma prensiplerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği Kontrol sistemlerinin yapısı ve sınıflandırılması, kontrol sistemlerinin bileşenlerinin seçimi, sensörler ve uygulamaları, aktüatörler, hidrolik ve pnömatik kontrol elemanları P, PI, PD ve PID kontrolör ve programlanması, mikrodenetleyiciler, PLC ve programlanması, SCADA sistemleri, kontrol örnek uygulamaları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kontrol elemanlarını sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kontrol uygulamalarında kullanılacak sensörleri seçer Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun,
3 PID kontrol sistemlerini tasarlayıp, ayar parametrelerini hesaplar Tartışma, Anlatım,
4 Temel PLC mimarisini tanır ve PLC, SCADA sistemlerini örneklerle açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 PIC kullanılan kontrol sistemlerini örneklerle açıklar Anlatım, Eğitsel Oyun,
6 Endüstriyel kontrol uygulama ve projelendirme deneyimi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kontrol sistemlerini ve sınıflandırılmasını Sistem Dinamiği ve Kontrol ders notları gözden geçirilecek
2 Sensörler ve uygulamaları
3 Sensörler ve uygulamaları
4 Aktüatörler
5 Hidrolik ve Pnömatik Kontrol Elemanları
6 P, PI, PD ve PID kontrolör
7 PID kontrol uygulamaları
8 Mikrodenetleyici
9 PLC mimarisi
10 PLC temel komut kümesi
11 PLC programlama uygulamaları
12 SCADA Sistemleri
13 Çeşitli Sistemler İçin Kontrol Uygulama Örnekleri
14 Çeşitli Sistemler İçin Kontrol Uygulama Örnekleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Benjamin Kuo, Çeviren Atilla Bir, Otomatik Kontrol sistemleri, Literatür Yayın Evi.
Ders Kaynakları [1] Miller, R., C., Servomechanismis, Devices and Fundamentals.
[2]Seborg, Edgar, Mellichamp, doyle, Çeviren: Niyazi Alper Tapan,Sebahat Erdoğan, Proses Dinamiği ve Kontrolü.
[3]Yavuz Eminoğlu, PLC Programlama ve S7/1200.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Kontrol elemanlarını sınıflandırır
2 Kontrol uygulamalarında kullanılacak sensörleri seçer
3 PID kontrol sistemlerini tasarlayıp, ayar parametrelerini hesaplar
4 Temel PLC mimarisini tanır ve PLC, SCADA sistemlerini örneklerle açıklar
5 PIC kullanılan kontrol sistemlerini örneklerle açıklar
6 Endüstriyel kontrol uygulama ve projelendirme deneyimi kazanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 4 4
Proje / Tasarım 1 24 24
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 4